Talented Mr. Ripley, The

Handling: Tom Ripley är en ung man som drömmer om ett bekymmersfritt liv i lyx. Han är också en man med många talanger, varav de främsta är att ljuga, förfalska namnteckningar och imitera andra personer. När en förmögen skeppsredare erbjuder honom uppdraget att resa till Italien för att övertala dennes son, den bortskämde Dickie Greenleaf, att återvända hem tvekar han därför inte en sekund.

Väl i Italien finner Tom snart Dickie, som inte har en tanke på att åka hem. Han trivs utmärkt med sitt kravlösa liv. Han njuter av tillvaron, spelar jazz och springer efter flickor trots han är förlovad med den vackra Marge. Med hjälp av sin charm och sina talanger lyckas Tom bli god vän Dickie och nästla sig in i parets hem. Även Tom börjar njuta av det ljuva livet och har snart heller ingen tanke på att återvända hem. Han börjar smida onda planer för vad han måste göra för att kunna leva ett liv han så hett åtrår...

År: 1999
Fiorello
Stefania Rocca
Ivano Marescotti
Anna Longhi

Av någon anledning har de flesta filmer jag sett på sista tiden varit sisådär. Därför är denna film en njutning. Matt Damon och Jude Law är strålande, storyn är mycket fängslande och lyckas vara både charmig och obehaglig. Damon och Law får till ett utmärkt samspel och jag kan verkligen inte slita mig. Tyvärr är inledningen överdrivet hetsig, och jag är aldrig riktigt säker på vad det är Tom Ripley försöker åstadkomma. Det känns som om han mest larvar runt och gör det han har lust med. Cate Blanchett och Gwyneth Paltrow övertygar inte riktigt, men Jack Davenport är överraskande bra. Stark trea.
"I can't write and I can't spell. That's the price of a first class education."

martin88

Har länge sett fram emot denna, men visste inte mycket om den innan jag såg den. Det är en ganska originell film måste jag säga där skådespelarna är väldigt trovärdiga, och historien är intressant men betydligt mer orealistisk. En bra film men lite för ojämn och långtråkig i perioder för ett riktigt toppbetyg!

Wookad

En grovt underskattad film, skulle ge den en femma om det inte var för längden. Trots det blir den aldrig tråkig, Damon glänser i rollen som Tom Ripley. Lite overklig historia, men oerhört intressant. Stark fyra!

Mycket bra rollprestationer av nästan alla skådespelare gör att filmen känns trovärdig trots att manus och framför allt storyline kan tyckas lite märklig och förutsägbar emellanåt vilket drar ner betyget till en något svag fyra.

Matt Damon spelar såna här roller bra, men det var svårt att veta vad han ville komma med allt till slut. Hade gärna sett några förändringar i händelseförloppet, för mot slutet blev det nästan lite jobbigt att se när huvudpersonen försökte lösa allt.

En rätt bra film, spänande...men är ändå ej så mycket mer än just bra, får en 3:a

Sofia92

Nja, det är en välarbetad film med bra skådespel. Men jag hade faktiskt velat se en smartare och lurigare tvist, nu blir det halvsmart hela vägen och man bryr sig inte direkt hur det slutar. Jag tyckte inte heller slutet uppfyllde några förväntningar.

Riktigt bra thriller,verklig och spännande.Jag gillar handlingen enormt mycket.Riktigt toppen skådespel också.Klar trea!

Social__Distortion

Helt okej film. om jag inte missninner mig så är väll detta Jude Law's genomslags film? bra story och helt okej skådespeleri.. dock rätt lång o blir lite seg ibland. svag 4.a

martin88

Het sol (1960)
Ripley's Game - En man med onda avsikter (2002)
Ripley Under Ground (2005)