Hooligans

3,9

Handling: Två månader innan examen blir journaliststudenten Matt Buckner (Elijah Wood) avstängd från skolan för en överträdelse han inte gjort. Han tar sin tillflykt till London där han får bo hos sin syster Shannon (Claire Forlani) och hennes man Steve (Marc Warren). Genom Steve kommer Matt i kontakt med en grupp fotbollshuliganer. I detta sammansvetsade gäng känner Matt för första gången att han har någonstans där han passar in och är del av en gemenskap. Han går helt upp i denna nya värld, en värld som består av fotboll, våld och blind lojalitet. Frågan är hur långt Matt är villig att gå för sina nya vänner?

Regissör: Lexi Alexander

Ross McCall
Francis Pope
Christopher Hehir

Hiddenman

En huliganfilm som håller bra klass, som The football factory. Vissa stunder får man gåshud då man ser supportrarna klappa till varandra. Mycket bra soundtrack till den här filmen, säger likadant om Football factory. Den här får en fyra!

martin88

Måste erkänna en viss skepsis inför filmen. Jag som väldigt fastbitet Röglefan och medlem i supporterföreningen (AIA), men som tar avstånd från allt med våld att göra, kände att detta inte skulle vara något för mig. Men oj så fel jag hade, detta är inte något annat än ett mästerverk, utan att tveka. Skådespelarprestationerna är nästan skrämmande bra och även om vissa bitar är lite i överkant av det sannolika så känns det väldigt nära sanningen (bortsett från att en nykomling så lätt skulle komma in i ett sånt gäng). Man känner igen den underbara känsla som sång och gemenskap skapar och på ett trovärdigt sätt skildras även fighterna. Riktigt imponerande och en film som berör riktigt mycket, definitivt en av mina absoluta favoriter!

DropDead

En alledes underbar film. Sista fighten med One Blood ger mig rysningar..

...I stood by the river...

AntonT

Som någon nämnde innan så är detta absolut en film som alla bör se minst en gång. Efter att ha varit i London en helg där West Ham och Millwall skulle drabba samman och känt av stämningen så är det lättare att identifiera sig med situationen. Detta är pojkar man inte ens vill vara inne på samma pub som, för man är livrädd för dem helt enkelt.
Jag har aldrig varit ett stort fan av Elijah Wood, och kan inte riktigt köpa honom som slagskämpe i fotbollsengland, det är kanske det enda som drar ner betyget. I övrigt en välspelad, rå film som har genomgående bra skådespelare. Ska jag välja någon så tycker jag att Leo Gregory är den som står för den bästa skådespelarprestationen tillsammans med Marc Warren.

Filmen blandar råa slagsmålsscener med en bra skriven, genomtänkt,gripande historia om olika livsöden, och den är absolut en film som ska ses. Stark 4

Helt ointressant för mig men dessutom så överdrivna skådespelare. Det kändes inte äkta för fem öre. Förstår inte hur filmen kan vara så omtyckt.

tjosara

Dethär är den bästa film jag nånsin har sett. The final fight , fyfan alltså. Och låten till, awesome.

Bilbo_one

Den perfekta filmen. Bra spänning och bra skådespel. Mycket bra. klar 5:a

Sid

En mycket bra film även om man inte är något fotbollsfan.
Sevärd! Den får en stark trea.

Lingon88

Ibland får man gåshud, ibland vill man hoppa in och slåss. Man lever sig verkligen in i filmen och musiken till är perfekt. En härligt tragisk film som måste ses!

Mycket grym film, med en del snyggingar i och mycket slagsmål. Ibland vill man hoppa in där själv xD

Green Street Hooligans 2 (2009)
Green Street 3: Never Back Down (2013)