Ciderhusreglerna

3,6

Handling: Läkaren Wilbur Larch är föreståndare på ett barnhem där den föräldralöse Homer Welles har växt upp. Dr Larch betraktar Homer som en son och vill att han ska ta över barnhemmet en dag. Men Homer längtar efter att se sig om i världen och lämnar barnhemmet. Det är en för honom helt okänd värld full med äventyr.

År: 1999
Heavy D
K. Todd Freeman
Paz de la Huerta
J.K. Simmons

Det här är Lasse Hallströms absolut bästa film. Karaktärerna är komplexa, men blir trovärdiga tack vare det strålande skådespeleriet – inte minst från barnen. Det är bra filmat med härliga miljöer och vacker musik. Ett mästerverk som verkligen berör.

crack_of_dawn

Jepp. Rakt i hjärtat -på nått konstigt sätt... Den är så otroligt välskriven och blir helt underbart högklassig med skådespelarnas insatser!

den är värd att ses om -många gånger.

BeckyLou

En underbart vacker film med soundtrack som passar utmärkt till filmen. Dock inte det bästa av Hallström, den är inte lika klockren som "Whats eating Gilbert Grape" men den är fruktansvärt bra. Charlize Theron har aldrig varit bättre och Michael Caine är som alltid briljant. Tobey Maguire är dock filmens hjärta, varför fick inte han en Oscarsnominering?

malinedwardsson

Den här filmen får mig att förstå mycket, bl.a. varför jag vill arbeta med barn. Underbar!

Milla86

En helt underbar film. Jag älskar allt som Lasse Hallström sätter händerna i. Både Tobey Maguire och Charlize Theron är otroligt bra skådespelare och helt klockrena för de roller de spelar här.

Evenstar_92

Lasse Hallström, vilken man!
Detta var en helt underbar film, även om det, för mig, kändes som att den egentligen inte hade en "riktig handling". Den var bara... fin. Och den hade enbart bra skådespelare, och musik, helt fantastiskt.

MaliciousDelight

ojojoj, vart ska jag börja? Jag älskar denna film! Den är så otroligt vacker och sevärd. Den är hemsk och brutal och det är verkligen en film man minns. Jag fick tårar i ögonen i slutet. Så vacker.

Laidan

Usch! Detta var verkligen inget för mig.. jag vet inte vad det är som gör det, men detta känns bara så ointressant.

Annie91

Början var otroligt trög och ett tag trodde jag faktiskt att jag inte skulle orka se den till slut, men längs med filmens gång när han slapp bort från barnhemmet började den rulla på bättre och man fängslades mera och mera i handlingen.
Detta är nog en film som man inte ser gång på gång efter varandra, men att se den en gång åtminståne borde man nog.

crack_of_dawn

den är värd att ses om -många gånger.