Go

Handling: Sugihara är korean men uppfostrad i Japan av sin far som tidigare varit proffsboxare. Han har gått i koreansk skola, men byter till en japansk för att vidga sina vyer. När Sugihara blir förälskad i en japansk flicka är han rädd för att hans koreanska bakgrund kan komma i väg en för deras förhållande. En kväll ringer Sugiharas bästa vän från den koreanska skolan och säger att han ”har något att berätta, något fantastiskt och jag tror att du kommer att förstå”. Detta är bara början på en fruktansvärd mardröm.

År: 2001
Tsutomu Yamazaki
Shinobu Ootake
Taro Yamamoto

GalnaMee

En lite annorlunda film som handlar om patriotism och att kunna stå för sitt ursprung. Välkända och duktiga skådespelare, lätta konversationer och kärlekstrams blandat varvat ett djupare budskap. Förstod mig aldrig på poängen med att Lee's pappa misshandlade honom, kändes som meningslöst våld. Det var ett klart minus, men annars en sevärd film.

Japan har en stark patriotisk känsla av att vara rasrena. En känsla som inte är okej i Sverige vilket gör denna film lite mer lustig att se. I Japan är det en enorm grej bara av att han är från Sydkorea. Trotts att även han är Asiat. Vore kul om Sverige var så här Patriotiska. Filmen var väldigt kul och intressant. Jag gillar dom romantiska scenerna mest. Dom var underbara och hon var bara hur söt som helst!