Hallo Baby

Handling: Marie-Louise De Geer Bergenstråhle spelar sig själv i denna mycket färgstarka och personliga film med fantastisk 70-talsscenografi av Carl Johan De Geer. I filmens början bevittnar en liten flicka en teaterrepetition med fadern och hans motspelare Anders Ek, vilket fullständigt urartar. I barndomshemmet grälar föräldrarna ständigt om pengar, spritmissbruk och älskarinnor. Tio år senare prövar sig flickan fram som konstnär och har gift sig med en fotograf. Barndomshemmet är sig likt och fadern blir alltmer alkoholiserad. Modern blir sjuk och dottern fixeras allt mer vid det friska och det sjuka i livet. En dag får hon själv en liten teaterroll och regissören förälskar sig i henne. Hon blir med barn och framtiden ser riktigt ljus ut.

År: 1976
Regissör: Johan Bergenstråhle
Originaltitel: Hallo Baby
Marie-Louise Ekman
Keve Hjelm
Håkan Serner
Toivo Pawlo
Siv Ericks

En 3 som film, i sin egen genre (vilken den nu egentligen är?) & som underhållning.

Räknas enligt Magazine FLM som en av Sveriges genom tiderna bästa 130 filmer. Jag undrar om filmen är biografisk när jag ser den. Tragiskt uppväxt. Men ett jäkla häftigt tidstypiskt dokument över 1960- och -70-talet vad gäller stilar, inredning, kläder mm. (bl a. mycket naket som sig bör). Jag köper inte in den och ser om, men kul att ha sett.