Från Sverige i tiden

Medlemmarnas medelbetyg: -
( betyg)

Handling: Fyra regissörer har gjort fyra korta berättelser som var och en erbjuder en liten bit av ett Sverige som sällan skildrats på film.

"92,8 MHz ... drömmar i söder" av Jan Troell
Allt kretsar kring denna våglängd - Radio SMT 92,8. För bortåt 1 000 medlemmar och ännu fler lyssnare betyder lokalradion så mycket: Att hälsa till varandra, att få höra sin älsklingslåt, att få klä upp sig, dansa och ha fest tillsammans. Slätten vilar tyst, palmerna går i vinteride, strutsen är på flykt.

"De hemlösa" av Stefan Jarl
Britt-Marie säljer en tidning, Bernt äter en smörgås, Lasse löser ett korsord - det är allt. Det snöar. Människorna fryser. Alla letar efter ett hem.

"Risk" av Susanna Edwards
Speldjävulen tömmer hennes plånbok. Men det är bara en sida av Mia, den andra är en människa full av humor och jävlar anamma... Maggie lever gott på sitt spelande, just nu letar hon villa i närheten av Stockholm. Brokia Gruppen omsätter 300 miljoner i år, med det är bara början... "Det skulle vara bra om man var schizofren... då skulle man hinna litet mer!"

"Christian - vårterminen 1999" av Nina Hedenius
"Att jag valt att göra ett mycket fritt sorts porträtt på Christian, beror inte på att jag tycker att Christian är mer speciell än andra. Jag har valt Christian som ett instrument. Min film kommer inte att informera om något, eftersom jag inte vet hur det ligger till. Mitt mål är att, i bästa fall, förmedla en stämning som berör." Nina Hedenius.

År: 2000
Regissör: Stefan Jarl Jan Troell Susanna Edwards Nina Hedenius