Indochine

Handling: Ett romantiskt drama som utspelar sig under Frankrikes kolonialstyre I Vietnam 1930-45. Fransyskan Eliane ser Vietnam som sitt hem, hon äger ett gummiplantage där och hon har adopterat Camille, ett vietnamesiskt barn från Elianes döda vänner. Camille faller för den franska marinofficeren Jean- Baptise som en gång var Elianes älskare. Camille förvandlas till en revolutionär och är för att störta franska styret i Vietnam.

År: 1992
Linh Dan Pham
Jean Yanne
Dominique Blanc

Dan banan

Skådespelarna är med råge godkända men jag kan intyga att Indochine ändå för mig är ett färgsvältande kärleksdrama.
Det är en ypperligt långsam film om besvärande kärlek, och jag gillar det då inte.
Tidsfördriv i mina ögon, guld i andras.

Venschla

Börjar dåligt. Seg i början och för lång men annars så va den väldigt… bra. Väldigt vacker (musiken, miljöerna och historien, ja, allt). Slutar bra.

BeckyLou

En mycket bra historisk film om när Frankrike hade kolonier i det gamla Indokina. En vacker kärlekshistoria och Catherine Deneuve är lika bra som alltid. En av mina favoriter Vincent Perez( Drottning MArgot) är med här ocksa och han är helt underbar.
Ett vackert slut, vackra miljöer och ett vackert soundtrack.
VACKER helt enkelt, se den, den är helt klart värd en fyra!