Revolver

2,3

Handling: Jake Green är en framgångsrik gambler som allt som oftast blir portad från casinon. Efter att ha vunnit pengar från den store casinoägaren Macha får han efter sig några av Machas lakejer. Han får dock hjälp från oväntat håll.

Regissör: Guy Ritchie
Originaltitel: Revolver
Ursprungsland: Storbritannien, Frankrike
Jason Statham
Ray Liotta
André 3000
Vincent Pastore

Moonlighting

En soppa utan dess like. Regissören Guy Ritchie siktar högt men missar målet fullständigt. Efter den söndersågade ultrakalkonen Swept away med hans fru Madonna i huvudrollen blev han förmodligen smått desperat och kände sig tvungen att göra comeback i gangstergenren för att återfå balans i förtroendekapitalet. I revolver gör han dock det fatala misstaget att helt utelämna den humor som gjorde Lock, stock and two smoking barrels och Snatch till överkomliga filmer. Här försöker han anamma sin tyngre och mer allvarliga sida. Det hela är tänkt att bli väldigt testosteronfyllt, intensivt och häftigt men mynnar ut i ett pinsamt förvirrat och larvigt spektakel där du kan förvänta dig att lyssna på bland annat segt kvasifilosiferande kring schack och andra fånigheter. Regissören har här dessutom bytt ut de brittiska bakgatorna mot ett glamoröst Las Vegas vilket ger filmen en mer opersonlig prägel och ton än vad hans två första filmer bar. Lägg till en träig Jason Statham och en överspelande Ray Liotta i potten också. Nej, undvik!

miox

en mycket dålig action film

Laidan

Jag tycker denna har fått orättvisa betyg. Detta känns för mig som en riktigt bra och oerhört klurig film. Jag fattar faktiskt inte riktigt vad som händer i slutet, jag får nog klura på det ett tag till.
Den är ju verkligen annorlunda jämfört med Guy Ritchies tidigare filmer men jag tycker att det blir ruskigt bra iallafall.
Klurigt och spännande, men man borde nog se den åtminnstånde två gånger om man ska förstå sig på den.

Moonlighting

När regissören bakom "Lock, stock..." och "Snatch" gör en ny film är det svårt att hålla förväntningarna nere. Hur mycket jag än tycker om hans tidigare filmer så blir ”Revolver” rena skämtet i jämförelse. För det första passar inte Jason Statham in i huvudrollen. Han blir helt enkelt för stel och opersonlig. Dessutom tyckte jag det blev för mycket, rentav tröttsamt, med alla scener där karaktärerna kämpar med sina tankar. Givetvis snyggt filmad, men alldeles för oengagerande. Nej, mer än godkänt kan det inte bli.