I Heart Huckabees

Handling: Besluten att lösa sammanträffandet av att se samma iögonfallande främling tre gånger på en dag hyr Albert två existensiella detektiver, som insisterar på att spionera på hans dagliga liv medans de delar med sig av sin syn på livet och universums natur.

Regissör: David O. Russell
Jude Law
Mark Wahlberg
Naomi Watts
Isabelle Huppert

När jag såg I Heart Huckabees så anade jag och jag kände jag vibbar från regissörer som Wes Anderson och Michael Gondry, jag vet inte och tror inte att de hade något att göra med saken. Kanske berodde det på Jason Schwartzman (Rushmore) och musiken som komponeras av Jon Brion (Eternal Sushine Of The Spotless Mind) som gav mig de vibbarna. Hur som helst. Vibbarna var bra och underhållningen var på topp.

Det är satir och mycket svart humor om livet och vad fan det är vi håller på med. Albert och Tommy är två personer som i början har något slags problem som sedan - efter att de anställt de existentiella detektiverna - blir värre och galnare. De dras in i en surrealistisk värld och synen på livet blir allt mer skruvad och galen. Jag hade faktiskt svårt att förstå mig på detta ett par gånger för allt blev verkligen väldigt, väldigt snurrigt. Svårt att hänga med i svängarna men det stora hela låg som kort på bordet.

Jude Law, Schwartzman, Wahlberg och Isabelle Huppert är suveräna (jag har svårt att glömma sexscenen mellan Schwartzman och Huppert, som är en av de "sjukaste" jag nånsin sett). I Heart Huckabees är en galen film som, kanske inte direkt övertygar i delen den vill vara filosofiskt i, då det mesta går in i dina öron som babbeltrams och ut som nonsens - så det är inget man direkt bryr sig. Däremot så är det fruktansvärt kul att se dessa människor som har ett stabilt liv helt plötsligt tappa ett par skruvar och falla. De blir totalt hjärntvättade och deras tillvaro förändras drastiskt. Skön musik, snabbt tempo och annorlunda manus - som aldrig riktigt övertygar. En stark trea ger jag till I Heart Huckabees.

Rymdis

Inte en film för vem som helst, men om man gillar knäpp satir är den en fullträff!

ToxicAvenger

Fantastisk film.

Inte en film i min smak. Riktigt tråkig och monoton.

En besvikelse. Från att ha verkat vara nåt speciellt, komiskt och intressant,till att spåra ur helt till något som jag knappt ville se vidare på,kändes trist. Tyckte karaktärerna var riktigt skumma också. Får en känsla från Lynchfilmer när jag såg denna. Godkänt,tack vare att den var riktigt bra i början.

Elysium

Den är rolig, fånig, snygg och helt underbar.

kalles

Nja, den här filmen försöker vara nyskapande och smart-rolig, på sätt som har gjorts förut..
Rätt tråkig handling som inte säger hälften som mycket som jag tror att den vill..

Mark Wahlberg är bättre än han oftast får cred för, och visar det här..

Men resten av ensemblen är precis som filmen i sig, rätt tråkig..