Casanova

Handling: Heath Ledger spelar den romantiska man som efter att ha misslyckats vinna en populär kvinnas hjärta bestämmer sig för att upptäcka den sanna kärleken.

Regissör: Lasse Hallström
Tommy Körberg
Charlie Cox

Copyright BVI (Sweden) AB

moivestar

Casanova är en riktig komedi! Många, många skratt lockar den fram, så är den söt på det. Det är känslosamt och de vackra miljöerna tar fram det bästa ur skådespelarna.
Dialogerna är rappa och känns helt rätt, och skådespelarna får fram känslan på ett skönt sätt.
Kanske inte Hallströms bästa, men definitvt sevärd!
En stark trea.

Imponerande film, jag visste redan från början att filmen inte skulle följa den riktiga handlingen helt, óch det gjorde den inte, men underhålld? Ja, det blev jag, främst såg jag filmen för att få se Heath Ledgers braiga skådespelerie, hans roll påminner mycket om den han spelade i "A knights tale" men det har inte med saken att göra, förutom att han spelade väldigt bra. Det händer saker hela tiden, det är verkligen en underhållande film, visst tror man att det ska handla mycket om sex, men så är det inte riktigt, de första 10 minuterna får vi uppleva Casanovas sexliv. Det är mest myten om Casanova som filmen handlar om, och vi får en spännande, äventyrlig version av Hallström för oss som inte vet så mycket om det. Och jag blev väldigt underhålld när jag såg filmen, även fast jag tyckte att filmen var VÄLDIGT larvig vid vissa tillfällen. Man får resa tillbaka i tiden till ett riktigt snyggt Venedig, det var verkligen värt alla kostymerna, för det blev riktigt snyggt. Oliver Platt var lite halvtråkig i sin roll tyckte jag, den kunde han ha spelat bättre. Riktigt kul att Tommy Körberg spelar sångaren på Gondolen i filmen, såg inte riktigt att det var han först.

Det här är ännu en film av favoritregissören Lasse Hallström. Till skillnad från hans senaste filmer är detta en komedi och precis som väntat är den snygg och välgjord. Att den är inspelad i Venedig förbättrar bara intrycket. Men det är inte komedier som är Hallströms starka sida i mitt tycke. Han är en mästare på djupa personskildringar. Här är det en intetsägande historia med ytliga fjanterier om än i en vacker förpackning - ungefär som en sminkad gris. Småcharmigt i och för sig och jag förstår att Hallström vill testa något nytt, men jag hoppas att han lägger ner sin energi på vackra dramer i fortsättningen. En svag trea i betyg.

Bilbo_one

Ganska händelsefattig, men spännande på sina ställen. Heath gjorde det bra. Trean blir dock svag

Onnah

Väldigt bra film p.g.a många olika orsaker. Blev ju bara bättre med underbara Heath Ledger och dessutom vackra Venedig.
Var osäker på om jag skulle ge en svag 5:a eller en stark 4:a, men blev alltså en svag 5:a.

Annie91

En riktig feel.good film som går att se mer än en gång faktiskt utan att den förlorar sin glans. Miljön är realistisk och handlingen roande. Att se Heath Ledger i en mera roande roll var verkligen överraskande, trots att han var som vanligt lysande, och Sienna Miller även hon var en glad överraskning. Jeremy Iron var bra även han och man blev inte uttråkad en sekund. Rekommenderas när man är deppig. Man blir genast på gott humör av att se den-

En väldigt bra film av Lasse. Snygga miljöer, vacker musik, fantastiska kostymer och riktigt bra skådespeleri. Heath Ledger är så otroligt bra.

Hook

en rolig film med krossvägar och fiffel, en av Lasse Hallströms bättre filmer och Heath Ledger gör rollen som Casanova unik och rolig. precis som legenden ska vara, ett superplus är att den är inspelad på plats i venedig...

Inte riktigt min typ av filmsmak, men ändå värd att se!

Shadowplay

Jag tyckte inte om den så mycket och förstod nog aldrig det roliga för jag minns inte att det var en komedi. Men min kompis tyckte den var jättebra också så det kanske bara är jag.

Biopremiär: 2006-01-27