B13 - 13th district

Handling: Paris 2010. Brottsligheten i gettona runt stan har fått regeringen att isolera de drabbade områdena bakom höga säkerhetsmurar. Värst är distrikt 13 (B13). Innanför murarna är laglösheten total där kvarterets gangsterkungar får härja fritt. Mäktigast av alla är drogkungen Taha. Eftersom polisen inte förmår göra något sätter B13 medborgaren Leito på egen hand käppar i hjulet för Taha. Leito hatar dock polisen. Genom snabbhet och vighet har han lyckats hålla sig i livet. Damien, en kampsportsexpert från franska polisen får i uppdrag av den franska staten att ta sig in i distrikt 13. Damien behöver dock hjälp från insidan av Leito. Båda behöver komma åt Taha av olika skäl. Tllsammans är de en dödlig kombination. Manus av Luc Besson i denna explosiva actionfilm.

Regissör: Pierre Morel
Originaltitel: Banlieue 13
Ursprungsland: Frankrike
Cyril Raffaelli
David Belle
Tony D'Amario
Bibi Naceri
Dany Verissimo

Det bästa med filmen är Le Parkour scenerna, annars har filmen inte mycket att komma med tyvärr. Den är mallad, ganska förutsägbar och karaktärerna är genomkorkade. Det som störde mig mest var hur värdelösa alla var på att förhandla, samt hur otrolig ologisk hela handlingen är. Sen så är ju slutet ganska värdelöst, som vanligt i den här typen av filmer, och klyschorna var tok för många.

Det var också synd att man klippte sönder fotot så mycket som man gjorde så att man inte riktigt kan se hur duktiga artisterna faktiskt är, men med allt det sagt så var det kul att se David Belle på duken så bara för det tänker godkänna filmen trots alla sina stora och tydliga brister.

Nja, jag antar att det beror på vad man förväntar sig. Jag känner aldrig att filmen blir direkt cool eller så actionspäckad som jag hade hoppats på. Visst är det imponerande att se, men det är främst under filmens början jag känner att det är lite speciellt. Handlingen och skådespeleriet är inget att prata om, musiken och fotot är dock helt ok. Stark tvåa/svag trea.

DuskBringer

Det här är en sån där film som man ska se när man inte vill behöva tänka allt för mycket. Handling och manus är nämligen inte top drawer stuff, men det är däremot actionscenerna! Dessutom är filmen späckad av crazy moves alá Jackie Chan. Typ sinnesjuka hopp från balkonger och genom pyttesmå fönster etc. En trea.

Grym film, härlig action och bra story stark 4a

Välbyggd actionfilm med imponerande spänning och brukliga skådespelare.

Riktigt sevärd för en kväll, svag trea!

BlackHawk

Blev väldigt positivt överraskad av denna film. Scenerna är hur grymma som helst och filmen är väldigt underhållande.

tjaa, action fylld men den känns så överdriven att det blir för mycket av allt. ingen riktig handling och inte direkt så sympatiska skådisar. scenerna är häftiga men inte filmen.

rivulet

hahaha david belle är min gud! grundaren av le parkour klarar sej riktigt bra som skådespelare tycker jag... visst var en del stunts lite tråkigt, som scenen när han hoppar ut genom fönstret och får tag i ett rep, men han visar verkligen för alla "ofrälsta" vad PK handlar om! den är en dokumentär i sig! dessutom så får halshuggningsscenen mej att rysa av välbehag, UNDERBAR början, men slutet blev dock lite väl stereotypiskt. får en 5a ändå, bara för att.

District 13: Ultimatum (2009)