I hennes skor

Handling: Maggie (Cameron Diaz) och Rose (Toni Collette) är systrar men varandras totala motsatser. Maggie är lillasystern som vet hur hon ska få precis allt hon vill - men inte hur hon ska behålla det. Rose är storasystern, ordentlig och ansvarsfull, som vet allt om att vara duktig men inget om att vara lycklig. När Maggie förför Roses pojkvän får Rose nog och kastar ut henne ur sin lägenhet och ur sitt liv. Men när det gäller systrar är det inte så enkelt att bara klippa banden...

Regissör: Curtis Hanson
Mark Feuerstein
Norman Lloyd

Copyright Twentieth Century Fox

Mackie

Okey, först och främst: det här är en typisk tjejfilm. Däremot inte sagt att inte män kan gilla den, jag tyckte den var bra och hade fina kvaliteter. Men filmen handlar om saker som kanske främst tjejer är intresserade av. Filmen är lite för lång sitt eget bästa, de kunde ha klippt lite här och där. Speciellt i mitten kändes den seg. Den lyfte helt klart på slutet, framför allt i skådespelet. Den här filmen förtjänar, trots sin längd, en trea. Alla som har syskon kan nog på något sätt, någonstans och i någon grad känna igen sig i den här filmen. Stundtals värmande, stundtals tung, men det filmen aldrig slutar vara är skildrande. Skildrande av två systrars snåriga relation (eller vänskap..?). Punkt slut.

Milla86

Två systrar som är varandras raka motsats och på det sättet kompletterar varandra. De har så mycket gemensamt i bagaget att de inte kan vara utan varandra och det tär på dem båda efter att de har bråkat.

Det finns många roliga stunder, speciellt med alla pensionärer som engagerar sig i systrarna. Alla utvecklas till det bättre, trots tårar och hårt kämpande.

Många fina skooooor!!

Audrey T

Två systrar med helt olika inställningar till livet får nya perspektiv när de hittar sin mormor som inte hört av sig på många år. Filmen tar upp en del mörka ämnen men håller sig över ytan och blir en mysig feelgoodfilm att se om och om igen.

En -3 som film, men en 3 i sin egen genre & som underhållning.

Tagline: Friends. Rivals. Sisters.

Detta är en film vars första halvtimme är så oootroligt seg och oengagerande så att jag direkt tänkte att detta inte skulle bli lovande. Här hade de verkligen under upptakten kunnat gå fram hårdare med saxen. Filmen är därför något för lång - två timmar för en komedi (som det står på DVD'n)! Men eftersom det mer rättvist är att kalla filmen drama-komedi samt det faktum att filmen framförallt sista timmen hämtar upp sig rejält, får den faktiskt en klar trea i betyg. Detta är välspelat (Collette är solklart outstanding i sitt övertygande, därefter tätt följd av MacLaine), har en spännande intrig och intressant dialog samt bra musik (temat och soundtracket).
Filmen hamnar nog inte i DVD-samlingen, men detta både kan och vill man se om nån enstaka gång. Smått fascinerande relationsdrama där man visar att man kan lösa problemen på allehanda sätt i livet (som det senare visar sig; som vanligt).

Trivia: The woman pictured as Maggie and Rose's mother is model Ivana Milicevic / The poem that Maggie reads to the bedridden professor is ‘One Art’ by Elizabeth Bishop. / Director Curtis Hanson approached Toni Collette before filming and asked the actress about gaining weight for the part. Collette had complied and proceeded to gain 25 pounds for the part, which she subsequently lost during the film's shooting which is to reflect her character.

Pesole

en rolig film med Cameron Diaz och Toni Collette, skrattaade. Trodde inte den var så bra som den veerkligen var, riktigt underhållande faktiskt.

crack_of_dawn

När halva filmen var sedd, tänkte jag att "definitivt en fyra...". Ett tag därefter blev den aningen...seg? -Inte direkt seg, men den fängslade mig inte riktigt lika hårt som i början.

Ändå härlig romantisk komedi, som jag gärna ser om.
Stark trea!

Noisome

Hade ganska höga förväntningar på denna och trodde att det skulle vara en ganska skojig film. Men oj vad besviken jag blev. Intrigen systrarna emellan är inte alls rolig - man blir bara förbannad.

MaliciousDelight

Handlingen var bra. Den var spännande. Kommer ihåg att jag blev berörd. men jag kommer dock inte ihåg så mycket mer av den, då det inte är en film man kanske kommer ihåg så mycket av.

Biopremiär: 2005-11-04