Nattens Väktare - Nochnoi Dozor

Handling: Om konflikten mellan ljuset och mörkrets styrkor, en konflikt som stävjas av en tusen år gammal vapenvila. Vapenvilan vakas över av människor med övermänskliga krafter som i folkmun kallas ”De Andra”. Men världen lever under ständig rädsla att den gamla profetian ska bli sann: Att en av ”De andra” ska gå över till den ljusa eller mörka sidan och rubba balansen och rubba balansen för evigt.

Regissör: Timur Bekmambetov
Originaltitel: Ночной Дозор
Alternativ titel:Nochnoy dozor
Alternativ titel:Night Watch (Internationell engelsk titel)
Ursprungsland: Ryssland
Ingår i tema: Vampyrer

Konstantin Khabenskiy
Vladimir Menshov
Valeri Zolotukhin
Mariya Poroshina
Galina Tyunina
Yuri Kutsenko

Ja vad finns det att säga, som sagt tidigare: Det är en riktigt snygg film, grafiskt. Hyfsade skådisar, hehe jag trodde inte ens att ryssar kunde lyckas med något sånt här. Handlingen är lite annorlunda, visst, en kamp mellan gott och ont, men på ett lite udda sätt. Jag tycker om detta, en värld av vampyrism och ockultism i en modern tid. Sen är det ju vissa saker man inte riktigt förstår i filmen, vi vet egentligen ingenting om dessa vampyrer och om deras historia, bara en snabb blick. Så det kan bli svårt att hänga med, men det är ju en trilogi, så mer kommer man säkert förstå senare. Jag tyckte de borde satsat mer på handlingen, och berättat mer om vad det egentligen handlar om, och skurit ner på de livslånga specialeffekterna, som visserligen var snygga. Det ska bli intressant att få se uppföljarna, och se om de verkligen kan hålla ihop berättelsen som vi får ta del av här, men som JAG tvivlar lite på. En stark trea blir det till den första riktigt stora rysska vampyrfilmen.

MNA

Detta är faktiskt ingen riktig film. Det är en 2 timmar lång reklamfilm för Nokia och Nescafé blandat med Ghostbusters, Dawn of the dead och Matrix. Helsnurrig och helskum. Jag är fortfarande inte säker på om jag förstått vad den verkligen handlar om.. Det finns ett stort tomrum efter logik och känsla i denna film. Det känns som om det är ett gäng reklamgubbar som gjort denna rulle för en drös pengar. Snyggt gjord och ascoola effekter - men lika död som en mygga på vindrutan. Det enda som hindrar en från att falla i dvala är de konstanta ljudeffekterna och snabba klippen. Jonas Åkerlund, Joseph Khan och Timur Bekmambetov - vik hädan från filmvärlden!

Bobik

Filmen liknar i sin helhet, Matrix. Man ska se den minst två gånger för att förstå det. Det gäller inte den språkmässiga delen(filmen är gjort på ryska) utan innehållet. Det är en väldigt alternativt skildring på en kamp mellan God och Ond.
Jag håller inte med min kollega som skrivit innan.
Först och främst så är filmen i sin grund unik. Den är unik på det viset att det är den första ryska filmen som var gjort med sådana effekter.
Night Watch(Nochnoy Dozor) det är bara första del av en trilogi. Regissör kommer säkert att avslöja syftet med filmen i de följande avsnitt.
Jag tycker annars att filmen förtjänar ett betyg mellan 4 och 5. Jag tror nog att en femma är välförtjänt här. Kan knappt vänta tills Day Watch(Dnevnoj Dozor) kommer, vilket är väldigt snart.(1jan-06).

En bra och väldigt underhållande film, dock trodde jag den skulle vara bättre. Bra handling, bra skådespeleri och snygga effekter.

En 2+ som film, i sin egen genre & som underhållning.

Tagline: All That Stands Between Light And Darkness Is The Night Watch.

Detta är en film som lovade mycket både av kritiker och av hörsägen från kompisar, men som tyvärr inte höll måttet. Varför? Manusets brister till allra största del, enligt mej och en del andra i Ryssland... *!
Filmen är den första i en trilogi baserad på böckerna med samma namn. Men filmerna förblir lite förvirrade, om ni frågar mej, och läs nedan i Trivian till en möjlig anledning till att det kan uppfattas så **! Denna första del är hur som helst sämre än andra delen, Day Watch. Ettan här upplevs som en lång och seg transportsträcka inför vad som eventuellt komma skall. Dessutom är det för få CGI-effekter som används för sällen mot vad som utlovas.
Filmen är helt ok och hamnar därför tillsammans med de övriga i trilogin i DVD-samlingen, men för en billig peng. Jag hoppas stort på del 3 som stor och riktigt bra final. Detta kan man se om, men del 2 vill man hellre se om. Trots allt ska storyn ha en eloge för att den är något så när orginell och nyskapande, en mix av sci-fi och fantasy m vampyrer bl a i modern tid.

Trivia: * The film was a huge box-office hit in Russia, which made it widely despised by an underground nonconformist intellectual movement "Padonki", who criticized it for wide use of Hollywood-style filming and lack of ideas behind the FX. They labeled the movie "Nochnoy Pozor" (Night Shame). / The original book "Nochnoy Dozor" comprises three interconnected stories (as does every book in the "Dozor" series). The movie "Nochnoy dozor" only covers one of them, the two others serving as basis for its sequel. / ** In the final book of the series, "Posledniy Dozor" (Last Watch), first Semen, then Yegor reference some noticeable events of this movie, having seen them in their dreams, and Anton tells them dreams are sometimes messages from parallel worlds. This might explain all the differences between the "Dozor" movies and the "Dozor" books.

Pesole

Är en spännande och riktigt bra film, som man bara kan älska väldigt mycket. Men de var lite fel där och här på filmen.

anddav507

Tråkigt, och utdraget.

Rune

Skön film med snabba klipp och bra skådespelare.

filmernas härskare

Helt enkelt en ytterst imponerande och alldeles unik filmskapelse, en början på en redan mycket lovande rysk filmtrilogi.

Kampen mellan Ljus och Mörker börjar sättas ur balans och det gäller för huvudrollen att lösa det hela och stoppa en sista strid, efter att en profetia blir sann.

Genialt i varje punkt, när det gäller välskrivna dialoger, grymt manus och knivskarpa scener.

Jag älskar denna fantasifulla och underliga film och väntar ivrigt efter andra delen, Day Watch.

Det verkar som om Sagan om Ringen-trilogin har fått en värdig trilogi-motståndare...

Hook

En trilogi som bara har börjat...

Vampyrer och sierare slåss om freden mella ljus och mörker. Underworld möter Star Wars in en billig rysk-si/fi action-rulle.

Visst har NV en del coola vinkalar och scener men det är allt, man hänger inte med i storyn, skådisarna är torare än spruket snus. Även om det är en dålig början så tvigas man vilja se förstättningen på en trilogi som bara har börjat. Jag fattar noll men ändå...ger jag den två nollor för det är inte helt bakom flötet ...än

Biopremiär: 2005-11-18

Day Watch (2006)