Välkommen till familjen

Handling: Den bohemiska familjen Stone har som familjetradition att alla samlas vid helgdagarna. Detta år har älsklingssonen med sig sin flickvän hem med avsikt att fria till henne. Men hon är en inbiten karriärskvinna och passar ungefär lika bra in i familjen Stone som en elefant i ett varuhus.

Regissör: Thomas Bezucha
Luke Wilson
Dermot Mulroney
Rachel McAdams
Craig T. Nelson

Mysig må-brafilm med en stjärnspäckad rollista där samtliga gör riktigt bra ifrån sig. Jag har aldrig sett Rachel McAdams och Luke Wilson spela bättre. Finurlig dramakomedi med mycket härlig humor och en vansinnigt udda familj. Visst blir det ibland så skruvat och ansträngt att trovärdigheten rasar i botten, men det är definitivt kul. Avrundningen är lite väl rosenröd, och karaktären Amy - om än helt underbar - blev ganska plottrig mot slutet. Min absoluta favoritscen är helt klart bekännelsescenen i vardagsrummet som urartar i totalt vansinne - där kickar man in det perfekta soundtracket och jag vrider mig av skratt och igenkännande stönanden. Det blir en stabil trea till denna charmiga och mycket sevärda film.
"What's so great about you guys?"
"Nothing, it's just that we're all we've got."
"We're not that great."

Smårolig, då och då, men oerhört förutsägbar. Knappt sevärd (dessutom är det SJP som spelar huvudrollen, hur bra kan det bli liksom?)

Audrey T

Sarah Jessica Parker spelar en stel affärskvinna som presenteras för sin fästmans bohemiska och varma familj som anser att de inte har några fördomar men inte kan komma till rätta med sonens fästmö.

Det finns ett antal filmer som handlar om par som inte passar ihop, de kommer från skilda samhällsgrupper eller kulturer. Skämten i dessa brukar vara i stil med ”han äter inte kyckling, fast det gör ju vi, oj vad tokigt!” I den här filmen är skillnaderna inte lika lätta att se eller att sätta fingret på, vilket gör den mycket mer verklighetsnära eftersom verkligheten sällan är svart eller vit, ond eller god.

Den nya fästmön gör allt för att passa in och går inte att sortera in i facket av de som tittarna automatiskt ska ogilla. Det går att förstå samtligas känslor och synpunkter vilket gör detta till en ovanlig film. Familjen Stones hem känns som ett riktigt hem och familjen som en riktig familj. Det finns en värme som når genom rutan. En riktigt bra julfilm att se flera gånger och att förälska sig i.

vilken irriterande film! Inte särskilt rolig, handlingen tråkig, jag känner igen mig i Parkers karaktär, att alla är emot en osv. Jag irriterar mig så otroligt på både Parkers och McAdams karaktärer, men McAdams underbara skådespel gör att filmen tar sig upp till en svag, svag 2a

Dansus

Den här filmen är verkligen underhållande och Sarah gör verkligen sin roll väldigt bra. Vanligtvis tycker jag inte om skådespelerskan men hon fulländade filmen. Man kände verkligen medkänsla till henne som även utvecklades till skratt. Mycket bra film som jag gärna ser igen!

mantine

Varm familjefilm som man helt enkelt mår bra av.
Den hade vackra stunder, sorgsna, komiska, pinsamma; lite av allt, jovisst.
Jag själv avskyr pinsamheter i filmer, vilket fick mig att blunda ett flertal gånger under filmen, men den var en fin film som man lätt kan skratta åt.
Att vara varandras totala motsatser och sedan bli kära är en bra idé, och om du frågar mig hade denna film det som krävs för att åtminstone få en stark trea.
Jag älskade Sarah Jessica Parker i denna film (som jag i andra fall inte gillar särskilt mycket) - hon gjorde ett otroligt bra jobb.
Finfint, dock inget mästerverk.

sara-H

bra och rolig, lite mer mysig film som får en stark 3a

En intressant, gripande och smårolig film. Tar faktiskt upp ett väldigt viktigt ämne- att stå på sig och göra det man själv känner är rätt, och inte bry sig om vad andra tycker. Rekommenderas om man gillar romantiska komedier, även om jag tycker att detta är mer en dramakomedi.

Biopremiär: 2005-12-16