Stockholm Boogie

Handling: En roadmovie till fots som utspelar sig under en sommarnatt. Ett humoristiskt triangeldrama om att ta sina egna beslut i livet och att alla behöver vi någon att älska.

Jerka har beslutat sig för ett uppehåll i förhållandet med flickvännen Terrorese -ett mycket ångestfyllt beslut eftersom de varit ihop i fem år och Jerka alltid har svårt att bestämma sig för vad han egentligen vill. Hans kusin och bästa kompis Hoffe, som alltid hatat Terrorese, släpar med Jerka ut på krogen för att fira hans nya civilstånd. Terrorese å andra sidan vägrar acceptera läget och får ett psykbryt. Efter att ha fått nys om var Jerka håller hus ger hon sig ut för att prata honom tillrätta och samtidigt röja sin värsta konkurrent Hoffe ur bilden. Parallellt har kusinerna, på Hoffes initiativ, raggat upp den äventyrslystna skönheten Nathalie. Tillsammans ger de sig ut i sommarnatten på ett triangelformat äventyr till fots, med den svartsjuka Terrorese hack i häl. Nathalie lockar fram känslor hos dem båda som sätter deras livslånga vänskap på prov.

Regissör: John Lindgren Karl-Uno Lindgren
Sascha Mesic
Maria Simonsson
Richard Gardt
Matias Varela

Fanns inga roliga moment eller scener. Bara överdrivet tonårsprat och en snygg Maria Lindström. Dessutom väldigt stor orealism. Stockholm var dock ganska snyggt, men tyvärr utnyttjas det inte.

JohnMcClaneJr

En mycket skön rulle som ger mig en underbart härlig känsla! Mycket vackra vyer över Stockholm och en skön stämning filmen igenom. Denna film får mig att må bra!

Den här filmen var riktigt skön på något sätt. Man känner igen sig på alla platser de är på och fina bilder på Stockholm gör filmen ännu bättre. Ser gärna om denna.

Wookad

Blivande kultfilm? ;)

En intressant film, med bra skådespelarinsatser. Tyckte väldigt bra om filmen till en början, men slutet gjorde att betyget sänkes något då allting bara blev orealistiskt..

lindajjj

Haha, det är helt otroligt. Vilka repliker! Pratar folk verkligen så här? Antagligen. Men det kan ju inte vara naturligt, vilket hörs så fort skådespelarna öppnar munnen. Eller så är de bara så usla. Hur ska man veta? En riktig praktkalkon, hur som helst.

JohnMcClaneJr

En -2 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Tagline: -

Detta är tyvärr ett väldigt magert försök till filmverk. Trots att jag känner min gamla kurskamrat Maria Lindström som spelar Nathalie. Hon är ju iaf bäst skådespelarmässigt som tröst, förutom att hon är snygg, precis som Carlstrom också säger. För övrigt håller jag fullständigt med honom och Prozac i sina beskrivningar av deras filmbetyg - läs dem! De speglar i princip på pricken så som jag kände efter att ha sett detta näst intill katastrofalt dåligt genomtänkta verk.
Manuset - var är det nånstans? Blir förvånad att Svenska Filminstitutet till slut, efter en viss övertygelse, sköt till 8 miljoner för att göra verklighet av filmen.
Snygg scenografi i ett sommarvackert Stockholm, men ologisk tidsföljd irriterar - det ska vara en (1) sommarnatt, men måste minst vara två ljus/solmässigt t ex. Och detta nästan enbart räddar ej filmen tyvärr.
I övrigt är den bara smått, och detta smått betonar jag, rolig med en del småroliga men fruktansvärt överdrivna karaktärer. Skådespelarmässigt är detta ingen film att hurra åt generellt.
Pinsamt att kalla vad som händer för "...a typical night out in Stockholm...", som det görs i ploten av signaturen Robin Blondin på IMDb. Även pinsamt att den har så högt medelbetyg här på FP.
Nej, detta hamnar inte i min DVD-samling. Detta varken vill eller kan jag se om med minsta tänkbara lust. Kanske bara om Maria själv samtidigt vill förklara för mej varför den är mer än knappt godkänd - tar tacksamt emot inbjudan, Maria, det var ett tag sen! :)

Trivia: -

Filmen har bra skådespeleri och manus men humorn finner jag inget speciellt med.Det får bli en tvåa.

Biopremiär: 2005-10-28