North Country

3,7

Handling: Josey är en ensamstående tvåbarnsmor som får jobb i den lokala gruvan. Det är en arbetsplats som präglas av de värden som traditionellt finns i en mansdominerad miljö. De många kvinnor som trots allt jobbar där har en påfrestande vardag och får kämpa mot fördomar och handgripliga trakasserier. Men Josey tänker inte lägga sig platt. Hon tänker kämpa även om det innebär hennes undergång.

Regissör: Niki Caro
Sissy Spacek
Michelle Monaghan

Copyright Sandrew Metronome

crazybaby

Kanske får denna film såpass högt betyg för att jag hade låga förväntningar på den, men det tvivlar jag på. Jag var inte alls sugen på att se den, men blev övertygad av en kompis. Sedan blev jag positivt överraskad då jag, efter att ha fått en lite luddig förklaring om handlingen, trott att det bara skulle handla om hur huvudkaraktären försökte hitta ett bra hem åt sin familj. Den handlar ju om så mycket mer än så, och jag tycker att den verkligen fick fram det budskap den ville förmedla oh var mycket verklighetstrogen.

mkay marre

En gripande film som efter att man hade sätt den gav en frustation och ilska över orättvisorna mellean män och kvinnor och hur det verkligen ser ut på många platser. Skådespelarna var alla riktigt bra och man kände med Charlize Therons karaktär, en absolut klart sevärd film som väcker känslor och åsikter.

Audrey T

En gripande film med stark final (jag grät!) om Josey som blir utsatt för sexuella trakasserier i gruvan där hon arbetar. Filmen bygger på en verklig historia om Lois Jensen som kämpade i fjorton år på att få rätt. Charlize Theron är utmärkt som alltid och filmen är inte lika mörk som Monster eller Boys don't cry utan mer lik Erin Brochovic. Den ger hopp, inte hopplöshet även om den tar upp ett allvarligt ämne.

Jag tyckte den var allmänt tråkig. En sanningsbaserad historia som inte var värd att göra till film. Dessutom gillar jag inte Theron.

Sevärd film med otroligt bra handling.
Dock lite väl seg emellanåt.

Stark tvåa, sevärd!

en jäkligt bra film va det.theron blir bättre och bättre skådis för varje film hon e me i..alla spela bra i filmen.men det som sänker ner filmen e att den blir klyschig emellan åt..synd för det e en bra film

stark 4

Tungt och starkt drama i mästerverksklass. Stark fyra!

Sweet_Jenny

Mycket bra och det var över mina förväntningar... Diskriminering av kvinnor och inte alls jämlikhet... Om du ska se den, får du räkna att bli irriterad på endel snubbar/karaktärer i filmen som iallafall retade upp mig för att dem var elaka och inte visade någon respekt eller hänsyn. Kvinnan fick vara med om en hård kamp. Stolt! Kändes som om man var med i filmen, och att man var en karaktär och ville verkligen säga ett och annat till dem där som var elaka. Mycket bra handling och bra skådespeleri.

Milla86

Gripande och bra film, med en strålande Charlize Theron i huvudrollen. Känns lite Erin Brockovich över det hela, men överlag en fängslande film. Intressant klippning, där man hoppar mellan rättegången och det Josey berättar för oss. Allt är inte som man tror och under filmens gång uppdagas hemligheter som förändrar tittarens bild av Josie.

Vill bara tillägga att jag blir äcklad av all skit kvinnorna blev utsatta för i kolgruvan varje dag. Trodde faktiskt inte män kunde sjunka så lågt.

Audrey T

Biopremiär: 2006-02-10