Gullivers resor

Handling: Detta är den stjärnspäckade filmatiseringen av Jonathan Swift’s satiriska saga om en normal man som, efter varit försvunnen i åtta år, berättar fantastiska historier om hur han sågs som jätte i Lilleputtarnas land men att han bara var tre äpplen hög i Brobdingnags land. Han berättar också hur han besökte det flytande landet Laputa som beboddes av forskare som var så besatt med förnuft att de agerade helt utan förnuft. Till sist berättar han historien om sin resa till landet där hans utseende var störande likt de bestialiska Yahoos så att de intelligenta hästarna på ön ifrågasatte det egentliga värdet i hans mänsklighet.

År: 1996
Geraldine Chaplin
John Gielgud
Isabelle Huppert
Omar Sharif

En -3 som film, i sin egen genre & som underhållning.

En låång TV-version i 2 delar av Jonathan Swifts klassiska bok, som är känd på flera sätt än att vara en komisk saga tack vare kontrasterna i storlek mellan Gulliver och lilliputtarna respektive jättarna. Men det gör inget. Varför? Jo, detta är mej veterligen hittills den mest trogna filmade versionen. Jag har läst boken och jag tvivlar på att den går att göra kortare än tre timmar. Dock finner jag delarna hemma i England igen för långa och utdragna - här skulle det visuella berättandet i hans huvud hellre fått komma fram mer än instängd i hans eget hus och på mentalsjukhus, det blir då lite segt och långtråkigt emellanåt.
Kuriosa: Boken figurerar i historien bland de som hävdar att Swifts originalversion idag inte är den som oftast säljs i handeln, och att denna borttappade del på ett ställe siade om framtiden och att han minsann hade helt rätt - på ett än mer tydligare sätt än Jules Vernes i hans böcker. Sen var Swift mycket samhällskritisk, vilket tydligare här kommer fram än i den mest filmade lilla delen, det vill säga den om landet Liliput just.

En helt okej film. En annan tolkningmot vad man är vann vid. Tycker i alla fall jag.

struwe

En bra filmatisering av den klassiska historien.Ted Danson är mycket bra här.En stark fyra

Gullivers resor (1939)