Lotta 2 - Lotta flyttar hemifrån

Handling: Lotta är fem år och bor tillsammans med sin mamma, pappa och sina syskon Mia och Jonas på Bråkmakargatan. En morgon när Lotta vaknar är hon på jättedåligt humör. Hon vill inte äta frukost och inte sätta på sig tröjan mamma bestämt att hon ska ha för att den kliar. För att slippa tröjan klipper Lotta sönder den och sedan beslutar hon sig för att flytta hemifrån. Lotta går hem till snälla tant Berg och flyttar in på hennes skräpvind. Snart upptäcker Lotta att det inte är så kul att inte ha sin familj runt omkring sig men Lotta är envis och vägrar flytta hem igen. När pappa kommer och ber Lotta att komma hem igen för att han är så ledsen måste Lotta göra pappa glad och följa med hem. Det händer andra mycket spännande saker också i Lottas liv, under ett tandläkarbesök lyckas hon göra sin mamma arg och när alla julgranar tar slut är det Lotta som ser till att familjen trots allt kan fira en riktig jul.

År: 1993

Linn Gloppestad
Beatrice Järås
Claes Malmberg
Gunvor Pontén

Små-charmig familjefilm, men ärligt talat så tilltalar inte denna genre mig särskilt mycket.

En -2 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Något bättre än ettan. Med nöd och näppe bättre än sin föregångare. Dåligt klippt (till exempel mellan jul och påsk), samma enformiga musik och miljön känns som en blandning mellan nutid och 1950-tal, inte genuint och autentiskt. Upplevs som små sketcher istället för en helhet med en röd tråd genom hela filmen.
Men visst, lite charmigt är det med vinter och julgran...!

IWantItThatWay

Kul film som va bra när jag va liten. Nu känns den nästan lite jobbig x) Men Lotta är alltid rolig

Hon e så söt när hon ska flytta hemifrån. En film man såg när man va liten

Min favo film som lite och jag måste bara säga att Lotta rockar!

Ja, va säger man Lotta är Lotta *ler*. En stark 3:a

Cammie

Lotta är en av de mest korkade ungarna någonsin, och antagligen det sämsta Astrid Lindgren skrev.

Sweet_Jenny

Okej film, men jag tycker bättre om Emil och Pippi filmerna... Jag såg denna nyss idag December 2007. Förra gången jag såg den var det för flera år sen.

Lotta på Bråkmakargatan (1992)