Sex lektioner i kärlek

Handling: Skildring av ett antal människor i Los Angeles och deras sökande efter kärleken.

År: 1998
Madeleine Stowe
Matt Malloy
Christian Mills
Kellie Waymire

En -4 som film och i sin egen genre.

Taglines: If romance is a mystery, there's only one way to figure it out. / The comedy with a twist. / The sexy comedy with a twist. / We cheat, we flirt, we meet, we date - but we keep on searching for love.

En stjärnspäckad romantisk dramafilm i Short Cuts-anda som har en hel del kloka saker att säga, eller lära ut om kanske i detta fall, om det som vi alla kan identifiera oss i; kärleken.
Hade låga förväntningar då ingen av mina vänner sett eller talat om filmen. Men sen i efterhand såg jag att den har medelbetyget 7 av 10 på IMDb. Och detta är en liten undanskymd pärla måste jag säga. Filmen var överraskande bra, som så ofta blir då föreställningarna är låga.
Alltså, alla skådisar är bra, särskilt Edwards, Anderson, Mohr och Stowe. Connery, Burstyn, Rowlands och för oss i Sverige relativt okända Jon Stewart (Trent som flörtar med G. Anderssons Meredith) sticker ut extra. Quaid har jag aldrig sett bättre. Likaså är det med Jolie och Phillippe, som gör strålande insatser (!). Intressant att se Jolie som yngre innan hon blev riktigt känd. Då var hon dessutom inte lika vacker som hon är idag, varför jag lättare kan koncentrera mej på skådespelet än att, tyvärr "nästan bara", bedåras av skönheten.
Denna film är ett måste för alla dramaälskare. En film med ett budskap som påminner oss om hur viktig, men också enkel kärleken egentligen är. Intressant att se hur rollerna nyttjar konsten att vara social. Kommunikationen är i centrum hela tiden. Ja, det är mycket prat, men inte alls tråkigt för den delen. Snarare hade filmens nästan två timmar en säregen förmåga att hålla en både kvar vid TV:n samt vaken. Detta trots dess rätt långsamma tempo - fascinerande och skickligt.
Räcker inte upp till en femma trots stundtals rätt snyggt foto samt det faktum att man kan citera många repliker från manuset. Men filmen hamnar dock för en rätt billig peng i DVD-samlingen. Detta ska man se om, gärna med sin älskade, och det är inga problem för det vill man.

Trivia: Originally titled 'Dancing About Architecture'. The movie still contains the line from which this title was taken: "Talking about music is like dancing about architecture." / The house Jon Stewart’s character lives in is the same house used for Tim Allens character in Galaxy Quest (1999).

stundvis mycket fin och stundvis tråkig, stadig trea

En -4 som film och i sin egen genre.

En riktigt bra film rolig och romantisk!

Kärleken kan vara riktigt svår om man letar efter den rätta!
En otroligt vacker film

Sean Connery's medverkan var den enda anledningen till att jag såg denna halvintressanta kärlekshistoria. Den var inte orginell på något vis, men skådespeleriet var proffsigt. Lite underhållande var den även. En svag trea blir betyget.

aljott

Gillian Anderson, Ellen Burstyn, Sean Connery,
Angelina Jolie och Ryan Phillippe är underbara! Ryan o Angelina e helt klart d snyggaste paret. Man tappar inte intresset i den här filmen den innehåller både svårigheter o mys!

Simbelmyne

Otroligt bra film. Älskar den väldigt mycket.
Den är väldigt genomtänkt, gullig och sorglig.
Väldigt bra skådespelar insatser! Kanske en riktig tjej film, men den måste ses...