Anna Karenina

Handling: Anna Karenina är gift med en kall hycklande man som hon hatar. När hon besöker sin bror träffar hon greve Vronskij. De blir förälskade och Anna vill skilja sig från sin man.

År: 1935
Freddie Bartholomew
Maureen O'Sullivan
May Robson
Basil Rathbone

En ganska tam framställning av boken. Det känns som att man inte får med mer än en femtedel ungefär.

I am yet to see a movie with Greta Garbo that I enjoy.. (hur tusen säger man det på svenska?) Den här är en tråkig historia som dock hade ett tragiskt slut vilket jag gillade eftersom jag hatar förutsägbara lyckliga slut!

Ganska ointressant och tråkig kärleksmelodram a`la´Hollywood. Den var även fullproppad med klichéer och sentimentalitet. En svag tvåa blir det.

Gojjo

Helt ok, dock saknade jag väldigt mycket från boken men det är väl rätt så svårt att få plats med en historia pa 1000+ sidor i en 1½ timmes film. Väldigt besviken att Kitty och Levins kärlekshistoria fick så lite plats i filmen, det var min favoritdel i boken.

Som sagt, en klassisk kärlekshistoria och en klassisk film. En av Garbos bästa rollprestationer, vilket inte säger lite.

tessan81

Hjärta och smärta i ryska överklassen på 1800-talet. Det är en klassisk kärlekshistoria där de älskande inte kan få varandra utan stora uppoffringar. Bra skådespelare, främst Garbo som Anna Karenina.

Filmen är svartvit