eXistenZ

Handling: I en inte alltför avlägsen framtid är de som designar dataspel samhällets superstjärnor. Allegra Geller är en sådan designer. Hon har uppfunnit spelet "eXistenZ",som spränger gränsen mellan verklighet och fantasi och går direkt in i spelarens allra djupaste önskningar och fruktan. Men fanatiska motståndare vill döda Allegra. Kan hon,med hjälp av sin enda vän Ted Pikul, lyckas klara sig undan sina motståndare? Om de två ska överleva, måste de själva spela med.

År: 1999
Ian Holm
Jude Law
Jennifer Jason Leigh

Xenomorph

En film som man större delar av filmen inte förstår ett dugg, och när man väl tror att man förstår så händer något som gör att man förstår ännu mindre. Den liknar Matrix som kom samma år, men är betydligt bättre. Dessutom liknar den ännu mer Cronenbergs tidigare film Videodrome. För att fullt kunna njuta av filmen bör man ha sett en del av Cronenbergs tidigare filmer.

Hel udda och egen film, klart intressant och välspelad också.

filmernas härskare

Att se på eXistenZ är som att, sanna mina ord, uppleva en febrig och obehaglig feberdröm i groteskhetens sanna spår. Att se pistolen av skelett användas, att se speldosornas äckligt mänskliga innehåll och restaurangsekvensen är så yrande äckliga att jag nästan behövde nypa mig själv.

Fantastiskt och groteskt hantverk av Cronenberg, tamigfan sevärd och med ett ämne jag gärna funderar kring.

En tveklöst skum film som trots det lyckas.. Mer eller mindre. Det är definitivt oförutsägbart, men inte på det sättet att man blir positivt överraskad. eXistenZ börjar smart och likt en novell kastas man direkt in i berättelsen och förståelsen kommer först vid hälften av filmen. Jude Law är stel. Jennifer Jason Leigh är lika sexig som hon är bra. eXistenZ är en konstig, ytterst bisarr och underhållande film, som tyvärr mynnar ut i ett slut som kan jämföras med det vi fick uppleva i Sagan om Konungens återkomst - de är ett gäng. Inte alls tillfredställande eller tillräckligt bra för att komma ifrån Cronenberg.

ToxicAvenger

Intressant och obehaglig film. Den är dock alldeles för komplicerad, vilket hindrar mig från att ge den ett högre betyg. Se hellre Videodrome eller Naked Lunch.

Skön film i sann Cronenberg anda, dock inte riktigt av lika hög kvalitè som hans allra bästa. Fina vändpunkter och en film som egentligen tar upp frågan som alla hans filmer behandlar, skilnaden mellan realism och surrealism. Intressant, speciellt om man gillar Cronenberg. +3

Mattias15

En väldigt konstig och äcklig film, dem där spelkonsolerna gör mig riktigt äcklad. Miljöerna är även dem väldigt märkliga och mörka, detta ger en obehaglig stämning igenom hela filmen. Historien är annorlunda och lite knepig, man vet inte vart man är. Inte ens när filmen är slut. För mig var filmen lite för mörk och för luddig men skådisarna gör ett bra jobb så den får en trea.

Raffset

J'vligt intressant... den har tokfastnat i mitt minne... Se den!