Sparkler

Handling: Melba May, en hängiven dagdrömmare, känner sig som drottning på sin husvagnsparkering. Hennes värld rasar dock samman när hon hittar sin make och sin bästa väninna i säng med varandra. Hon bestämmer sig för att åka till Las Vegas.

År: 1998
Don Harvey
Jamie Kennedy
Freddie Prinze Jr.
Steven Petrarca

"En väldigt underhållande komedi med en (för en gångs skull) bra Jamie Kennedy och en story som engagerar"

Den här filmen passade mig rätt så bra. Det handlar om en slags road trip där tre polare sticker ut för att fixa pengar till sin obetalda hyra. De sticker till Vegas för att spela ihop pengarna, och på vägen möter de människor som förändrar dem, och som de själva påverkar.

Jamie Kennedy var faktiskt bra och övertygande i sin roll - rollen som kanske inte var den svåraste. Men han brukar ofta få spela oseriösa roller, och här gör han det riktigt bra, fast det är omvänt. Resten av skådisarna överaskade minst lika mycket, som Freddie Prince, trots att hans skådespeleri inte syns lika mycket som de andras. Bäst i filmen är Steven Petrarca som jag aldrig sett förut, han fick den svåraste rollen, men det är en av de bästa rolltolkningarna jag sett på länge.

Kamera-arbetet är ett plus i filmen, det märks kanske inte förrän mot slutet då allt börjar bli lite hektiskt och snurrigt, kameran alltså. Man får intrycket att det är en slags dokumentär, ett +.

Ljud/Musik: 3
Manus/Handling: 4
Skådespelare: 4
Effekter/Foto: 3
Filmlängd: 3

En helt okej rulle som jag verkligen uppskattade, den hade inga större stöttepelare, men heller inga brister, kanske att det inte är så nyskapande inom genren, men det är allt. Det blir en svag fyra till "Sparkler", en av de bättre filmerna som skådisarna i filmen varit med i.