Azumi

Handling: En samurajkrigare vars son blir dödad på ett slagfält får ett uppdrag av en präst. Han ska bilda en grupp specialtränade lönnmördare, gruppens mål ska vara att döda alla som försöker starta krig i det feodala Japan igen. Samurajkrigaren rekryterar en grupp barn, och tar med sig dem till ett avlägset berg. Där får gruppen växa upp, och utbildas till utmärkta lönnmördare. När barnen uppnår vuxen ålder meddelar deras mästare att det är dags för dem att ge sig ut med honom, ut i omvärlden som de inte vet något om. Deras uppdrag är att döda alla som försöker starta krig, ett svårt uppdrag i en nation som står på gränsen till inbördeskrig....

År: 2003
Tak Sakaguchi
Hideo Sakaki
Hiroki Narimiya
Shun Oguri

Den här filmen var väldigt konstnärlig. Filmtekniken och kameraarbetet var väldigt gripande vackert. Många känsliga fina scener som jag verkligen njöt av! Det jag blev mest imponerad var en morphning som varade några sekunder i början. Man får se Azumi som liten flicka och dom zoomar in på henne samtidigt som hon morphas till en vuxen kvinna. Det var absolut den finaste morphningen jag någonsin sett! Första gången jag såg det trodde jag bara att ungen hade väldigt vuxna ögon. Andra gången jag såg det märkte jag att det var en annan kvinna. Jag tittade noga i stillbild - bild efter bild - för att hitta fel i morphningen så som suddiga kanter som man lätt kan se. Men inget sånt. Det var helt perfekt! Ett mästerverk in i minsta detalj. Och när jag väl såg Azumi för första gången på klippan med sitt samuraisvärd så förstod jag direkt att filmen skulle vara otroligt bra!

PS: I en scen fick Aya Ueto som spelar Azumi ett hårt slag med en Samurai (självklart inte vasst) i pannan i en fightscen och fick föras till sjukhus. Hela projektet blev hotat. Men hon återvände nästa dag för att fortsätta på filmen. Så många av dom attacker som görs i filmen är seriösa! Om du tittar noga så kan du se en stor bula i hennes panna i vissa scener. Du får se den attacken i bonusmaterialet på DVDn.

Hook

Ett stark action-spekad film, med allt man ville att Kill Bill skulle ha...

Azumi, växer upp att bli en lönnmördare för att rädd sitt lands framtid, så är grundkonceptet på vägen måste hon döda sina vänner och fiender samt genom gå förluster och vinster på det mest brutala och hjärtlösa sätt som existerar, lönnmördare är iskall kännslolösa...

Ett bloodigt stycke, påminner mycket om ett animeserie med några få nypor salt av skräck-splatter och humor i alá-japanease style.
Filmen har kärlek action och känslor som jag inte sett hos några andra sorters action, Samurai-action är en helt egen still och gener, Azumi är en som kan bevisa det. Att man inte behöver överdrivna special effekter till att göra det naturligt vackert och våldsamt roligt, sorgligt rörande.

nietzsche

Det är den gripande börja av filmen, där man på ett härligt rått sätt konfronteras på direkten med den österländska moraltraditionen av att vill man något måste man offra något, samt alla ninjor som gör att jag bara måste ge en 3:a i betyg.

Vad det gäller fäkningsscenerna så var de ok, dock tröttnade jag på det eviga viftandet å klingandet av stål mot stål, då jag uppskattar realism mer när det kommer till samuraj-svärdet i film, det vill säga jag vill se mer ett hugg och en död - inte massmord. Det var detta som höll filmen borta från 4:an och gör att jag ändå bara sätter en 2:a i betyg.

en bra film med häftiga karaktärer och effekter

Vanlig och enkelspårig samuraiaction. Den är absolut inget måste, men som popcornrulle duger den antar jag...

nietzsche

rivulet

gillade verkligen filmen och spec fighting scenerna... dock har jag lite svårt för hela ninjakonceptet när ingen religion/mystik bakom en del av övningarna avslöjas... drar ner betyget, och ger därför stark 4

Laidan

En väldigt snyggt och välarbetad film med ett gäng härliga scener. Väldigt snyggt filmat och får hålla med om att morphningen är snygg den också.
Detta känns dock inte riktigt som min filmsmak då människorna kan hoppa 10 meter upp i luften och landa från höga höjder utan problem, även det att man ser tydligt hur alla slag från svärden missar eller inte alls skadar den attackerade.
Men jag såg klart hela filmen trotts detta och jag kan ju egentligen inte säga annat än att det var en bra film med ganska så bra underhållning.

amanda7

den här filmen var faktiskt riktigt bra. bra skådespelare och bra effekter. handlingen var fängslande från början till slut och fightscenerna är mycket läckra! en av de bästa japanska samurajfilmerna som jag sett i allafall. mycket bra, den rekommenderar jag starkt.

Azumi 2 (2005)