Storm

Handling: DD är en självgod kille på knappa trettio, som klarar sig utmärkt själv - ensam är stark! Han har alltid kontroll. Tror han. Men plötsligt dyker en märklig kvinna - Lova - upp i hans liv. Hon är jagad av onda män, som vill henne illa. Mot sin vilja dras DD in i en serie mardrömslika händelser...

Regissör: Måns Mårlind Björn Stein
Viktor Ström
Carl-Johan Kihlbom
Magnus Stenius

Copyright Sandrew Metronome

Det här är en annorlunda svensk film som försöker vara mer än vad den är. Känns som en blaskig blandning mellan The Butterfly Effect och en serietidningsfilm. Storm vill dock lite för mycket och blir istället ingenting. Innehåller ett flertal logiska luckor och flera scener som skulle fyllt ut dessa klipptes faktiskt bort för att hålla tempot uppe, och väljer man att klippa bort sådana scener till förmån för mer intetsägande sådana så säger det en del om vad det är för typ av film man velat skapa.

Eva Röse är konstig, Eric Ericson är småkul, men Jonas Karlsson som onding är bäst. En film som inte passar att vara svensk för när man hör replikerna (som antagligen skulle passa i vilken amerikansk actionfilm som helst) så låter det ofta larvigt och ibland nästan dubbat. Så ovant är det att se en sådan här svensk film. Ett gott försök, men tyvärr så håller det inte.

"Ett billigt försök till nyskapande inom svensk film, ett förfärligt bottenskrap som bara hankar sig fram tack vare annorlunda intrig."

Att detta är det mest nyskapande inom svensk film är helt klart sant, för jag har aldrig sett något liknande. Det är inte så att storyn är särskilt osvensk, utan filmens sätt att sticka ut. Då tänker jag på annorlunda filmning, fräcka repliker, snygga effekter och osvenskt skådespeleri. Det där med skådespeleriet är kanske överdrivet, för de trista replikerna kvarstår, men karaktärerna är för en gångs skull annorlunda. Bäst i filmen är Jonas Karlsson som spelar filmens ärkeskurk, lagom larvig, men välspelad medan Eric Ericson och Ewa Röse mest springer runt och larvar sig.

Jag får inte ut något av den här filmen som missar i svängarna och åker in i väggar hela tiden. Storyn säger mig ingenting - bara om jag jämför den med "The Matrix" som är väldigt lik "Storm". Det handlar om en annan värld, saker som egentligen inte stämmer överens med vad som händer egentligen - såna grejer som kan vara svåra att förstå. "Storm" är en film som är svår att få grepp om, vare sig man är smart eller dum. Under själva filmen händer en massa grejer, jag hänger med i svängarna, men mot slutet sitter man med ett: Okej, på läpparna. "Storm" vill vara så osvensk som möjligt, och vill istället verka smart och oförståelig. Det är den också. Samtidigt som bra skådespelare som Jonas Karlsson fjantar runt i den här soppan blir filmen bara ännu larvigare.

Omdöme:
Tack för en bra annorlunda inledning med en onanerande Eric Ericson och lite snygg berättarstil. Att filmen sedan utvecklas till ett knarkpiller är oförlåtligt. Tycker ni om skum svensk film? varsågod. Tycker ni om bra film så är det inget för er. Det blir bara en etta till "Storm". Stormigt dåligt.

Det har nu gått ca två timmar sedan jag såg "Storm". Under denna tid har jag funderat en hel del över filmen som till ytan ser väldigt komplicerad ut. I grund och botten är storyn dock ganska enkel, men den är utformad på ett sådant sätt som gör att man lär tänka till lite för att hänga med.

En sån här film känns som om den är gjord för människor som mig. Jag älskar mystiska filmer och filmer med snygga förpackningar, precis som "Storm". Att det sedan är svenskt gör ju att man verkligen kan ta filmen till sig och äntligen känna att svensk film är på väg nånstans.

Egentligen är filmen ett mischmasch av allt man sett tidigare, men den är ju svensk och det kommer den leva länge på. På ett sätt ändå rätt unik. Och Jocke från "Storstad" är mycket bra i huvudrollen. Stark trea!

Den här filmen kändes rätt patetisk för min del..
Enda intressanta var att man fick se stora delar av Vänersborg, vilken är den stad jag hade mitt barndomshem i. Det är sant som Eric Eicson sa i filmen; "man vill inte tillbaka" :P

En intressant film och för att vara en svensk film riktigt cool. Snyggt foto och bra skådespelare. Spännande, mystisk och härligt annorlunda.

ElviraMadigan

Oväntat snyggt foto för att komma från den svenska marknaden. Intressant film.

Anspråkslös

Jag tycker det här är så patetiskt så man storknar. Eric Eriksson är en av vår tids största skämt. Han var precis lika genomusel i "de drabbade". Historien hade kunnat bli otroligt spännande om de bara lyckats förmedla någon sorts trovärdighet i filmen men då Eva Röse förmedlar sina repliker lika engagerat som en underbetald kassörska och allt annat blir en stor pretention raserar filmwn som ett korthus. Enda behållningen i filmen är Jonas Karlsson som sällan gör dåliga roller

Rune

Snygg nyskapande svensk film. Man har aldirig sett nåot liknade i svensk historia.

Omdöme:

Biopremiär: 2006-01-20