Citronträd och motorolja

Sport:

Sport:
3,9

Handling: Citronträd & motorolja är den sanna historien om Burt Munro (Anthony Hopkins) och hans livslånga dröm om att bli snabbast i världen på en Indian motorcykel.

Redan när Burt köpte sin motorcykel 1920 drömde han om att en gång få bli snabbast i världen. Det skulle ta honom nästan 50 år innan han fick möjlighet att bevisa sina färdigheter. 1967 lyckades han ta sig från hemlandet Nya Zeeland till de världsberömda saltfälten i Utah och deras testbanor för hastighetsrekord. Trots att många tyckte att han var för gammal för att köra och att hans hembyggda cykel var alldeles för farlig lyckades han till slut få en chans att uppfylla sin dröm.

Regissör: Roger Donaldson
Walton Goggins
Bruce Greenwood

Copyright Sonet Film AB

torulf

Jag älskar motorfilmer. Men den här är inte en typisk sådan. Det finns inga inoljade muskelknuttar och inga bikinibrudar som bara är med för deras tillgångar på kiselfronten. Det är inte så mycket körning heller för den delen. Eller jo det är väl det. Men filmen är snarare berättelsen om en gammal mans förverkligande av sina drömmar. Monroe (Hopkins) har ett barns naiva fördomsfrihet vilket gör att man känner sympati för honnom. Hans ärlighet hjälper honom i en mycket anorlunda roadmovie. Han blir lurad och stöter på bekymmer, men vinner vänskap med många udda figurer på vägen. Allt berättas med varm humor. Det är mer en "Forrest Gump" än en "2 fast 2 furoius". Det här är den bästa filmen jag sett på mycket länge.

Verklighetsbaserad feelgood roadmovie, speciella karaktärer och vackra miljöer avlöser varandra och bildar en kedja av intressanta små episoder under resan fram till målet, fantastiskt foto och en suverän Anthony Hopkins, stark 3a

Otroligt fint foto och en intressant karaktär spelad av Hopkins

såg den här filmen på ettan igår(7/5-2009) och bara slö glodde men sen börja jag gilla filmen mer och mer och tänkte vilken underbar film det här det här e inte min typ av film men jag älskar den här..den här filmen ska jag köpa in snart om ja hittar den...en femma får den av mej och det va länge sen jag verkligen vill dela ut en fyra

en mycket söt och charmig film, helt klart godkänd

Det här är en vacker verklighetsbaserad film med en strålande Anthony Hopkins i huvudrollen. Man behöver inte vara ett dugg motorintresserad för att finna den här filmen bra. En udda personlighetsskildring om kulturmöten och att aldrig ge upp sina drömmar. Inspirerande, charmerande och intressant. En härlig filmupplevelse som inte ska missas. Passar bra för en myskväll.

Wookad

En film som får en att skratta, en film som får en att rysa av välbehag, en film om Burt från "Kiwiland", landet bortom den Australiska kontinenten. Den omtyckte Burt spelas av Anthony Hopkins, som förmodligen gör sitt livs roll.

Men förutom all positiv energi och glädje som filmen innehåller finns där även en hel del gripande citat och handlingar. Vi får följa en gammal man vars liv inte alls varit särskilt märkvärdigt, en man som knappt varit utanför sitt hemlands gränser. En man, som mot alla odds korsar havet med förhoppningen av att leva upp till sin dröm - att bli snabbast i världen på en indian.

Underbart skådespeleri, mycket fina miljöer och väldigt modernt fotat med snygga sekvenser. Härlig och stämningsfull musik och mycket vackra och varierande miljöer.

Filmen förtjänar den femma jag delar ut, fullkomligt underbar trots längden.

Måste även tillägga att den på många sätt är lik "Dagbok från en motorcykel". Så tyckte ni om den, kommer ni tycka om den här (;

ashkan

En bra film som anthony hopkins är som vanligt är riktigt bra.
Men själva filmen är inte så jättebra

Biopremiär: 2006-03-10