Homeboy

Handling: Johnny är cowboy, boxare och ganska blyg. Han är förälskad i Ruby, men klarar inte av att tala om det för henne. Dessutom börjar han bli för gammal för att boxas.

År: 1988

Rubén Blades
Michael Buffer
Jonathan Freeman

junkninjan

Det fanns en period då Mickey Rourke inte såg ut som Nalle Knutssons tvillingbror. Under denna period långt före plastikoperationen och droger så hann han med att medverka i ett antal filmer där han figurerade som den "snygga outsidern".

Under denna period gjorde han Homeboy. Filmen är egentligen sjukt lik den aktuella "the wrestler"(som han blev Oscor-nominerad för). Den är en klassisk underdog historia med den avdankade kämpen som måste välja mellan ett ordinärt liv utanför ringen, eller att riskera allt för att göra det som han brinner för.

Många har sågat homeboy innan mig. Jag personligen är svag för denna typen av filmen med föredettingar som får sin chans till en "lucky break".

Mickey är en hyfsad skådis i en film som berör medelålders män i hjärtat extra mycket(speciellt dom tunnhåriga).

Det är ingen kioskvältare och inget actionpaket. Däremot en något lågmäld melankolisk historia om självförverkligande och manlig enfald.