Kiss Kiss Bang Bang

Handling: En småtjuv, som på ett märkligt sätt lyckats få en roll i en film, råkar hamna mitt i en mordutredning. Tillsammans med sin drömtjej från skoltiden och en privatdeckare, som skulle lära honom allt om sitt yrke inför rollen, försöker han reda ut mordet för att undgå misstankar om att själv vara den skyldige.

Regissör: Shane Black
Dash Mihok
Larry Miller

Copyright Warner Bros. Pictures

DuskBringer

Förbannat rolig och fartfylld action som är helt i min smak. Min typ av humor på pricken. Snabbkäftade välspelande och urcoola huvudrollsinnehavare i form av Downey Jr. och Kilmer. Deras gnabb sinsemellan är en av många ljusglimtar i den här rullen. Michelle Monaghan som jag inte tror att jag har sett i någon film tidigare imponerade också.
Handlingen är välskriven och intressant om det är rätt ord. Det blir inte långtråkigt en enda sekund. Egentligen är det en komplett actionkomedi, men jag saknar det där lilla extra. Det där odefinierbara som skiljer mästerverken från dom riktigt bra filmerna. Vad det är kan jag i nuläget inte säga, men Kiss Kiss Bang Bang stannar i allafall på en riktigt stark fyra. En favorit.

"En väldigt annorlunda, konstig hollywood-film som trots detta verkligen sticker ur mängden.. Och Downey Jr. + Val Kilmer är nog fan det bästa radarparet jag sett i en sån här film.. Finns det ens någon liknande film!?"

Okej, dialogen, mein damen unt herren, är det bästa med hela filmen - för den är fräck och "realistisk". Dialogen påminner en hel del om filmer som "Pulp Fiction" och "Snatch", där allt går väldigt snabbt. Den enda skillnande är att i "Kiss Kiss Bang Bang" är dialogen för en gångs skull realistisk. För i de andra rullarna bara spinner de på och kastar ur sig helt obegripliga repliker som mest ska verka smart. Här är det snarare sporadiska, smarta meningar - från korkade människor - som virvlar i luften och det är fantastiskt underhållande.

Skådisarna då? Jo, Robert Downey Jr. har vi inte sett mycket av på senare tid med tanke på att hans brottsliga karriär tog över film-karriären helt. Men han är i alla fall tillbaka, och efter rollen han hade här kan jag nästan försäkra att det kommer gå bra för honom. Detsamma gäller halv-b-skådisen Val Kilmer som spelar en bög-deckare, vilket låter helt sanslöst. Det är det också, speciellt hans karaktär, som inte bara är välspelad utan väldigt rolig och passande dessutom.

Robert Downey Jr.'s karaktär dras in i filmvärlden emot sin egen vilja, han fattar ingenting av vad som händer men dras ändå med av det. Denna förvirring blandad med Val Kilmers ständiga hets och gay-fasoner lämnar mig aldrig utan skratt. Det tåls att nämnas flera gånger, hur jäkla rolig "Kiss Kiss Bang Bang" är.

Ljud/Musik: 3
Manus/Handling: 5
Skådespelare: 5
Effekter/Foto: 3
Filmlängd: 4

Omdöme:
Det här är en av de smartaste och mest orginella filmer jag sett, om inte DEN. Men tvekan råder ändå då dialogerna tenderar att spåra ur vid vissa tillfällen och att det blir så galet senare i filmen passar den inte riktigt. Det kanske den gör, men jag vill komma med en ursäkt till varför jag inte vill ge "Kiss Kiss Bang Bang" en femma, men jag kan lova att det är nära och jag kan försäkra er om att den är riktigt rolig och jäkligt bra.

raccoon

Den här filmen spelar mycket på en sorts underlig självdistans till sig själv. Huvudrollsinnehavaren (han som var med i Ally McBeal men slutade för att han åkta fast för narkotikabrott eller vad det var, orkar inte kolla vad han heter) är skönt torr och sarkastisk hela tiden och fungerar som en berättare, som ju då gör att hela filmen får lite av den karaktären. Men frågan är hur bra det räcker i typ 1 timme och 40 minuter. Kul film i alla fall. Skulle det inte varit för några tramsiga scener för att dryga ut tiden skulle det nog blivit en fyra. Med många annorlunda och roliga scener känns det hursomhelst som filmen har en del att bjuda på.

Ska nog tillägga att jag upplevde handlingen som lite knaskomplicerad. Kanske är det meningen, som nån referens till nån obskyr film noir eller nåt? Jaja...

En helt klart originell och välagerad Hollywoodhistoria. Lite film/noir möter modern action på ett mycket hemtrevligt sett. Stark trea!

Lite för mycket av det goda tycker jag, intrigen för tät och dialogtempot för högt, dock har filmen många sjöna detaljer och charmiga dialoger.

Cammie

Väldigt, väldigt annorlunda film, tror inte att jag har sett något liknade förut. Handlingen är underhållande och oförutsägbar, Kilmer och Downey Jr är bra i huvudrollerna och betyget blir en stark 3'a.

kul film och spänande!

En film-noir deckare i modern tappning. Intrigen var ibland invecklad, men filmen var ändå underhållande och rolig.

Ljud/Musik: 3
Manus/Handling: 5