Gå och se!

Krig:

Krig:
3,8

Handling: Året är 1943 och en pojke bestämmer sig för att ta värvning i den underbemannade sovjetiska armén som försöker hindra nazisternas framfart. Det han får se kommer inte bara att ta död på hans barndom utan även hans förstånd.

År: 1985

Liubomiras Lauciavicius
Vladas Bagdonas
Viktor Lorents
Juris Lumiste

Ett mycket gripande och dramatiskt krigsdrama där huvudrollsinnehavaren Aleksei Kravchenko är mycket bra. En realistisk inblick i hur ryssarna hade det under andra världskriget sett genom en ung killes ögon.

Xenomorph

En mycket stark krigsskildring som visar mycket av krigets grymheter. Ingen film man ska se om man vill ha trevlig krigsunderhållning a´la Saving Private Ryan eller Band of Brothers. Här verkar inte finnas en enda tanke på att göra trevlig fredagsunderhållning.

Gå och se! har bjuder på över 2 timmar hemska och brutala bilder från WW2, när Tyskarna brände ned ryska byar. Dialogen är minimal, men de hemska bilderna säger mer än 1000 ord.

Naturligtvis en hemsk film, men inte alls så hemsk som jag trodde att de skulle vara efter att ha läst om den. Det som däremot gjorde filmen jobbig att se var det ständiga oväsendet i bakgrunden. Skrikande människor, flygplan, musik och sånt. Utan detta hade filmen nog inte alls uppfattats som speciellt obehaglig.

Jag tror att detta är en ganska bra skildring av hur livet kan ha sett ut i Vitryssland under andra världskriget. Samtidigt får man inte glömma att de allierade och Sovjetunionen betedde sig minst lika svinigt som nazisterna fast på andra håll i världen.

Surrealstisk dejavu och den mest logiska skildringen om andra världskriger på film. Låter som en paradox, men det är faktiskt en rimlig beskrivning om filmen. Filmen är nämligen utan handling, den berättar istället bara hur hemskt kriget egentligen är och att det inte finns hjältar i kriget utan bara offer. Ett måste.

Xenomorph