Mina drömmars stad

Handling: Den 15-årige pojken Henning kommer från landet till Stockholm för att söka arbete. Han träffar Lotten som han gifter sig med, och de bildar familj. De lever i ett hus på Åsöberget tillsammans med sin gode vän Tummen och hans familj. Familjerna får kämpa hårt för att överleva.

Filmen är baserad på boken "Mina drömmars stad" av Per Anders Fogelström.

År: 1976
Mona Seilitz
Gertrud Widerberg
Madeleine Tjärnberg
Frej Lindqvist

En helt klart intressant film som tidsskildrare för att den har med verkliga händelser från sista halvan av 1800-talet. Intressant att se och "uppleva" denna fattigdom och misär. Härliga Stockholmsmiljöer. Kan inte förstå varför denna inte är med på någon filmtopplista (?). 2:39 t lång så något segt blir det, men dela upp den på två kvällar så funkar det utmärkt (därav minusfyran). Trodde jag skulle somna av det långsamma tempot, men handlingen höll mej vaken. Bra betyg alltså från mej för att vara en svensk film. Skönt att det inte dräller av kända svenska skådespelare, som när de får synas för ofta, ofta överspelar.
Har läst de första 30 sidorna i första boken (vilken har samma namn som filmen) i romansviten med fem böcker totalt. Där råkade jag stanna för att jag tyckte den var något seg med mycket miljöbeskrivningar och detaljer, men ska nog ge den en chans, denna klassiker av Per Anders Fogelström - som för övrigt fungerade som berättarröst i filmen. Men jag undrar om man som ickeläsare blir något lurad, för jag undrar om de inte försöker sig på en svår bedrift, nämligen att göra en enda långfilm av alla fem böckerna som tillsammans blir en tegelsten? Tycker det borde saknas en hel del och att man gör en "kortversion" i filmmediet. Återkommer en vacker dag när jag läst klart alla fem och om jag minns denna recension, det lovar jag.

struwe

nu har jag inte läst boken men den är säkert bättre än den här filmen.ganska långsam film med några starka scener