Little Voice

Handling: LV (Little Voice) är en skygg tjej som aldrig lämnar sitt hem, utan tillbringar större delen av sin tid instängd på sitt rum med skivsamlingen som hennes far lämnade efter sig. Det enda tillfället då hon blommar upp är när hon spelar favoritskivorna med Judy Garland, Marilyn Monroe och Shirley Bassey – och hon kan dessutom förbluffande likt imitera sina idoler.

Men allt förändras när hennes egotrippade, gapiga och vulgära mor Mari en sen kväll, i sin vanliga desperata jakt på en karl, drar med sig den sliskige och cyniske managern Ray Say hem. När strömmen plötsligt går hörs en ljuv stämma från övervåningen. Ray Say kan inte tro sina öron. Är det verkligen Maris dotter som sjunger? Övertygad om att äntligen ha funnit sin guldkalv bestämmer han sig för att göra LV till ”sin” superstjärna. LV själv är av förståeliga skäl inte alls lika pigg på att hamna i rampljuset…

År: 1999
Philip Jackson
Annette Badland
Jim Broadbent

IWantItThatWay

Den här filmen var så gullig! Från början tyckte jag att LV verkade lite konstig som aldrig sa någonting, men längre fram började man förstå henne och tyckte att hon var så söt! Man kan inte förstå att en så liten och blyg tjej kan sjunga så bra! Hon tyckte verkligen om musik! Dessutom skrattade man många gånger och skådespelarna var jättebra! Men ibland var det också sorgligt. En stark 4:a!

Sofia92

En tragisk film om den blyga och felplacerade Little Voice som blir orättvist behandlad av sin familj. Skådespelet är verkligen bra men storyn tenderar att bli seg i längden, när det inte händer så mycket. Men slutet är ett stort plus, känns som att filmen har något viktigt att säga. Väl värd sin trea.

zarischka

Jag får GÅSHUD av Jane Horrocks... Hur får den lilla, lilla människan plats med så mycket RÖST i den där tunna kroppen?!

Snudd på surrealistiskt att se "Bubbles" i en allvarlig roll - och framför allt är det lite av en chock att höra henne sjunga!

Filmen är väldigt stillsam och lågmäld - och det passar mig fint. Den har en tyngd och ett allvar man inte kunnat ta till sig i ett snabbare tempo - och på det hela taget är det en mycket sorglig, men också vacker och varm, historia.

friducha

Denna film är alltför osedd för sitt eget bästa! Har du inte sett den så gör det på en gång! Och se till att njuta riktigt ordentligt av fågelmannen, han e fin han.

Den här filmen var inte alls särskilt bra. Ingenting engagerar riktigt och det blir aldrig uppenbart vad LV:s problem egentligen är. Slutet var ganska intetsägande, men den allra sista scenen var väl lite symbolisk trots allt. Men filmen är inte alls en komedi enligt mig - det är faktiskt svårt att definiera den. Ewan McGregor gör en mycket fin insats. Hans karaktär är väldigt sympatisk och charmig. Skådespelarna är utan tvekan bra - allra bäst här är Jane Horrocks, Ewan McGregor och Michael Caine. Långtifrån ett totalt bottennapp och en mysig film jag gärna ser igen.
"I never spoke up to you because I could never get a word in!"

Becky

Den här filmen är ju jättesöt. tänk och kunna härma alla stora stjärnor