Münsters fall

Münsters fall Köp filmen på CDON

Handling: Filmerna om Van Veeteren bygger på Håkan Nessers bästsäljande romaner. Dessa utspelar sig i den fiktiva nordeuropeiska staden Maardam, och följer den pensionerade kommissarien Van Veeteren (Wollter) och hans två skyddslingar, kriminalinspektörerna Münster (Hanzon) och Moreno (Rexed). En förmögen vinimportör hittas brutalt mördad med ett kraftigt slag mot huvudet. Münster får fallet på sitt bord. Den huvudmisstänkte är offrets före detta kompanjon. Münster, som till en början anser fallet solklart börjar emellertid tvivla. Genom att gå emot en utredning som redan är klar riskerar han sitt eget liv.

Regissör: Rickard Petrelius
Eva Rexed
Sten Johan Hedman
Elisabeth Carlsson

Charley

Jag måste hålla med om att varken Eva Rexed eller Thomas Hanzon är några vidare skådespelare. Har inte sett Rexed i någon annan film än Van Veeteren. Denna film känns lite dyster och tradig. Tempot kunde ha varit mycket högre, och det känns inte som en hotfull deckare precis. Sven Wollter är som vanligt väldigt bra och trovärdig som Van Veeteren, men han borde ha varit med mer. Gustaf Hammarsten är bra i sin roll. Wollter och Hammarsten är faktiskt de enda som säger sina repliker med en trovärdig klang! Svag tvåa.

Det här är den första van Veeteren-filmen jag såg och jag blev inte särskilt imponerad. Upplevdes som en trögare variant av Beck och med en historia utan någon som helst originalitet. Dessutom handlar huvudkaraktären Münster stundom påfrestande irrationellt, vilket bara späder på b-känslan. När skådespelarnas repliker ständigt låter påklistrade så är fiaskot ett faktum. Ville sett mer av Sven Wollter.

En stark trea. Håller inte riktigt samma klass som Borkmanns Punkt men är ändå sevärd!

Rexed och wolter gör bra insatser. En bra film tycker jag.

martin88

Jag gillar alla filmerna i serien. Denna var kanske inte den bästa, men tycker ändå att den håller hög klass!

Intressant och spännande, precis som så många andra svenska thrillers. Svag fyra.

Robert_Eriksson

Spännande, intressant och sevärd, men det finns många liknande svenska filmer som är bättre. En stark trea!

Borkmanns punkt (2005)
Carambole (2005)
Moreno & tystnaden (2006)
Svalan, katten, rosen, döden (2006)
Fallet G (2006)