Speak

Speak Köp filmen på CDON

Handling: Denna film är baserad på en novell av Laurie Halse Anderson.

Kristen Stewart spelar high school-tjejen Melinda, som har förlorat sin förmåga att tala. Ända sen en traumatisk händelse som skedde på en fest under sommaren, så har hon valt att vara tyst. Hon blir övergiven av sina vänner, medan hennes mamma (Elizabeth Perkins) är allt för upptagen med sina egna problem för att se. Efter att ha gått igenom detaljer om och om igen så blir det tydligt att en våldtäkt skedde. Än så länge har ingen erbjudit henne stöd för att kunna hantera de psykologiska konsekvenserna. Till slut så ger bildlärare (Steve Zahn) henne en hjälpande hand och visar henne andra sätt att utrycka sig själv, genom konsten.

Regissör: Jessica Sharzer
Allison Siko
Steve Zahn
Elizabeth Perkins
D.B. Sweeney

Vacker, rörande och mycket intressant film. Både Kristen Stewart och Steve Zahn gör riktigt bra ifrån sig, och jag hyser stark sympati för Melinda. Zahns roll som bildläraren Freeman är oerhört sympatisk - fantastiskt klok och rakryggad karaktär som jag fattar stort tycke för. Speak är en pärla bland ungdomsdraman och helt klart ett av de bästa jag sett. Storyn, skådespelet och den snygga filmningen ger Speak en stark trea. Tyvärr känns det hela ganska luddigt av och till. Melindas vänskap med Dave känns överflödig på något plan, och händelseförloppet är av och till ganska taffligt. Ojämn film som hade kunnat bli så mycket mer, men jag kommer ändå aldrig att glömma Speak.
"It's my first day of high school. I have seven new notebooks, a skirt I hate, and a stomach ache."

en mycket vacker och talande film med ett djupt budskap. Kristen Stewart gör sin roll mycket bra, jag känner verkligen hennes ångest och sorg över allting (sen kanske jag lättare kan se det med tanke på att jag varit i samma sits, det vet ju inte jag)
Men en stark trea får den utan tvekan!

Evenstar_92

Jag har blivit lite nyfiken för att vara ärlig på Kristen Stewarts tidigare filmer, för jag vet att hon kan göra bättre ifrån sig än i Twilight. Och i den här filmen så skulle hon få övertyga mig om att hon var en bra skådespelare, nu recenserar vi.

Speak, är en film från 2004, den blev "Official Selection on Sundance Film Festival".
Och som sagt, spelade Kristen Stewart i filmen, blott 14 år, lyckades hon få mig om att tycka om henne som skådespelare? Om hon gjorde! Riktigt glad att hon visade att hon kan det här.
Så, förutom henne som skådespelare hade vi också Steve Zahn, som övertygar i sin roll som den inspirerande bildläraren.

Jag älskade handlingen, jag kan inte sätta fingret på vad som är bra med den här filmen, den får mig bara så rörd.
Den här filmen ska beställas direkt från amzon (finns bara som hyrfilm i sverige), synd att den inte är mer uppskattad.

Känner inget för den här filmen. Stewart är mest jobbig. Hade överlevt utan att se den, så absolut inget måste.

Milla86

En ganska lågmäld film där vi som tittare efter många flashbacks förstår att huvudrollsinnehavaren blivit utsatt för en våldtäkt.

Kristen Stewart är otroligt duktig som skådespelare, men hon ser så liten och ung ut i den här filmen.

De har verkligen lyckats fånga högstadiets ångest och strävan efter att passa in, trots att man i själva verkat fortfarande är ett barn i den åldern.

TwilightFreak

Den är så fantastisk, tragisk och otrolig bra att jag finner inga ord! Kristen Stewart var helt fantastisk, ingen kan spela Melinda bättre än henne. Rekommenderar den verkligen! Den får starkt 5 i betyg! <3

En berörande och känslig film, Kristen Stewart spelar jätte bra i filmen. Se den men dock är det ingen fell good film men den är BERÖRANDE!

Evenstar_92

Men en stark trea får den utan tvekan!

tungspets

Mycket kraftfull och gripande. Det är nog allt jag kan säga. Slutet kändes dock ganska svagt...