King Kong

King Kong Köp filmen på CDON

Handling: Under en seglats till Polynesien upptäcker Fred Wilson en fripassagerare som talar om ett monster som lever på Crane Island. Senare på resan blir Dwan, en skeppsbruten tjej, räddad och förd ombord. Båten fortsätter till Crane Island, där Dwan kidnappas. Infödingarna för henne till King Kong, en jättelik gorilla som med det samma förälskar sig i henne.

År: 1976

Dennis Fimple
Ed Lauter
John Lone

Oskar_90

Min favorit bland de tre KK-filmerna(-33, -76, -05). Det finns aspekter jag älskar i alla filmerna. Äventyret i djungeln med bl a dinosaurier och allsköns underliga arter i filmen från 1933. Effekterna och skönheten i filmen från 2005. Och balansen mellan de båda i filmen från 1976.

I den här filmen var man tillochmed modiga nog att ändra expeditionens motiv i resan, istället för att bara dra en Peter Jackson och enbart uppdatera originalet med dyra effekter.

Ganska onödig och tråkig nyinspelning. Jeff Bridges är dock bra.

Shellix

Jag som inte ens gillade orginalet så värst mkt hade svårt att ens se den här dåliga nyinspelningen från början till slut. Känns bara fånigt och plastigt, och helt onödigt.
Men man ska inta vara allt för hård mot den, det är mestandels de urkassa specialeffekterna som förstör den här rullen. (T.ex: en aphand i plast som rör sig fram och tillbaka i mekaniska rörelser med en dyblöt Lange på. Eller en jättestor gorillarobot som säkert kostade flera miljoner att göra och som bara visar sitt fula tryne i några sekunder.) Totalt fiasko.

Spännande bra film med King Kong. Mycket mycket större King Kong än i den nya versionen.

Oskar_90

Indy_92

Dålig remake på en klassiker...

die_hard

en klassiker ju king kong kom igen upp med betygern;)

torbjorn85

man behöver se vad syftet är med filmen. Och det är mer än vad som syns.
Filmen tar upp ämnen som girighet och kärlek mellan olika värdar.
På ett mycket bättre sätt än de andra filmerna.

King Kong (1933)
King Kong lever (1986)