Transamerica

Transamerica Köp filmen på CDON
3,6

Handling: Bree, en transexuell man, försöker övertyga sin skeptiska terapeut om att han är redo att genomgå operationer för att bli kvinna. Planerna stoppas dock när den småkriminelle sonen Toby åter dyker upp i Brees liv. De hamnar på en resa tillsammans där Bree försöker försona sig med sitt förflutna.

Regissör: Duncan Tucker
Originaltitel: Transamerica
Felicity Huffman
Kevin Zegers
Fionnula Flanagan
Graham Greene
Burt Young
Elizabeth Peña

Transamerica bjuder definitivt på en originell, galen och underhållande historia. En mycket färgsprakande upplevelse med rätt vågad humor som inte passar alla. Den här sortens humor brukar passa mig som hand i handske, men av någon anledning nådde den inga högre höjder. Filmen är lite väl bisarr för mig och storyn var så galet långsökt att det hela kändes lite ansträngt. En rad skumma detaljer som snarare förvirrar än roar - till exempel hur Toby plötsligt vill "vara med" Bree. Det kom från ingenstans och kändes allmänt underligt. Likväl är detta en viktig och sevärd film som skildrar ett tabustämplat ämne på ett överraskande bra sätt. Blev mycket förtjust i Graham Greenes biroll. Jag ger den här filmen en stark trea.
"My body may be a work in progress, but there is nothing wrong with my soul!"

Savannah

En svag fyra blir det för detta drama, som tilll stora delar bärs upp av Felicity Huffman från "Desperate Housewives". Ömsint, humorisktiskt, rörande, starkt och trovärdigt. En film för er som inte låter fördomar hindra er - eller era medmänniskor - att leva livet fullt ut.

En intressant, speciell, och gripande film, som inte liknar något annat jag sett. När jag tänker på den blir jag glad, den är så härlig. En stark trea. Sevärd!

Även om filmen är bra känns den lite halvjobbig att titta på. Huvudpersonen ser så besvärad ut hela tiden. Men man har fått till hennes utseende bra. Jag trodde att det var en man som spelade henne.
Betyget ligger på gränsen till en 4:a, men det blir en stark 3:a.

Caandy

Väldigt bra film, jag tror att den får 3½ av mig. Spännande, hela min familj satt klistrade framför TV:n. Gillas nog av de flesta.

En helt underbar fantastisk film. Felicity Huffman spelar sin livs roll och övertygar totalt, tyckte hon förtjänade en Oscar för rollen men en Oscars nomineringen är inte dumt heller. Kevin Zegers spelar super bra också. En av dem bästa Road filmerna.

en ovanlig film som är rörig och berättande. den är jobbig att titta på för att Huffman är så trovärdig i sin roll. berättelsen i sig är lite hemsk och verklighets-skrämmande. en svag fyra.

"My body may be a work in progress, but there is nothing wrong with my soul!"

Sky_Pirate

Transamerica är ett underbart och minnesvärt drama/komedi som alla borde se. Jag var tveksam till filmen först, men efter några scener visste jag att den här filmen är speciell, och skådespelarna äger. Kul också att en indian från en av mina favoritfilmer, "Dansar med vargar", har en liten roll.