Hamlet

Hamlet Köp filmen på CDON

Handling: Prins Hamlet sörjer sin döde far, kungen av Danmark. Prinsen är övertygad om att kungen har blivit mördad och i sin iver att hämnas fadern förlorar Hamlet till slut allt, däribland kärleken till den ljuva Ofelia.

År: 1990

Ian Holm
Stephen Dillane
Paul Scofield
Alan Bates

Nr 86 på min Topp 250. En lite svagare 4:a än Branaghs version fr 1996. Men skådespelet är i denna version av Zefirelli fr 1990 också utomordentligt bra. Gibson klarar Hamlet lysande även det (inte bara typ action/äventyr). En njutning att se prinsen lida om man känner till historien.

Tagline: The extraordinary adaptation of Shakespeare's classic tale of vengeance and tragedy.

Som Shakespearefantast skulle jag köpa dessa både versioner på DVD t min filmsamling, för att jämföra då och då. Titta på den man känner för för stunden liksom.

Trivia: Director Franco Zeffirelli reportedly wanted Mel Gibson for the titular role after seeing his near-suicide scene in Lethal Weapon (1987).

Välkänd historia med välkända skådespelare resulterar i en relativt lyckat film. Värd och ta en titt om man gillar Shakespear, även om den är långa vägar ifrån en utav dem främsta.

Hamlet (1948)
Hamlet (1969)
Det våras för Hamlet (1983)
Hamlet (1996)