Jakten på den försvunna skatten

Ta bort betyg

Jakten på den försvunna skatten  Köp filmen på CDON
Sätt ditt betyg: Ta bort betyg

3,7

Handling: Året är 1936. Äventyraren och arkeologen Indiana Jones får i uppdrag att finna den sägenomspunna Arken - en guldöverdragen kista - med resterna av stentavlorna med de tio budorden. Hitler har skickat sina hejdukar efter skatten, och det blir en våldsam kapplöpning där de halsbrytande äventyren avlöser varandra!

År: 1981

Bill Reimbold
Fred Sorenson

Copyright Paramount Pictures

eco

Yes!! Indiana Jones i sitt ässe!

Björn

Definetivt den bästa Indiana filmen! Ett riktigt klassiskt äventyr med skurkar, action och stunts!

"Inte den bästa av Indiana Jones filmerna, men de är alla riktigt bra tycker jag."

Det bästa med Indiana Jones är självklart Harrison Ford, den otroliga spänningen och de intressanta handlingarna. Det handlar alltid om något historiskt föremål eller gamla myter som Jones ska få reda på sanningen om.

Harrison Ford är väldigt bra som Indiana Jones, för han har charmen. En ruskig proffesor som hellre ger sig ut i djungler och piskar på saker än att sitta vid sitt skrivbord framför en massa papper. Jones lyckas alltid ragga upp de svåraste tjejerna dessutom, som en Bond fast mycket bättre, för Indiana kämpar verkligen.

Just i den här filmen är inte storyn något att heja för, det finns inget spännande med det alls. Men spännande blir det hur som helst. För det blir ett jäkla skjutande, springande och flygande i filmen, och det slutar aldrig. Det rullar på hela tiden, så filmen blir aldrig trist.

Ljud/Musik: 4
Manus/Handling: 3
Skådespelare: 4
Effekter/foto: 3
Filmlängd: 5

Jakten på den försvunna skatten får en stark fyra. Härlig musik och bra äventyr gör detta till en bra och undderhållande film, som gör sig välförtjänt av titeln.

Den ultimata äventyrsfilmen

Indiana Jones filmerna är klassiska mästerverk men om de hade gjorts idag så hade större av publiken ha svikit och vi skulle haft tur att endast få behöva se den första i vågen av de många Jones filmer som skapats.

losdrivaren

Så grymt läskig om man inte sett nyare rysare innan!

Det är bortom min förståelse hur denna film har blivit så omtyckt, så omtyckt att de gjort tre uppföljare. Det är typiskt amerikanskt, dåliga skådeepslare och löjliga intriger. Spänningsnivån är okej.

Sid

Mycket bra film!
Den får en väldigt stark trea.

Linniz

Handling: +
Oförutsägbar: -
Regi: Steven Speilberg +
Skådespelare: Harrison Ford +
Unik: -

denna film ligger på plats 74 av 250 på min filmlista

jag tycker den e den näst sämsta vet ej vrf men den e fortfarande bra men inte lika bra som 2.3

Indiana Jones och de fördömdas tempel (1984)
Indiana Jones och det sista korståget (1989)
Indiana Jones och kristalldödskallens rike (2008)
Indiana Jones and the Dial of Destiny (2023)