Det brinner min sköna

Det brinner min sköna Köp filmen på CDON

Handling: Tjeckisk film om brandkårsbal som urartar sedan de lastgamla brandmännen försökt ordna en skönhetstävling där miss brandkår ska utses.

År: 1967
Josef Valnoha
Frantisek Debelka
Josef Kolb

macthefinger

En helt underbar film som säger mer om Tjeckoslovakien och den s k verkliga socialismen än alla lärda tirader. Det är också en av få riktiga kollektiivfilmer jag sett, det finns ingen huvudroll i traditionell mening. Inte heller någon intrig. Det är som en lavin som man vet ska komma och så kommer den. Att det kan bli så hysteriskt roligt?

Trodde att den skulle vara betydligt roligare än den var. Bitvis var den bara oerhört tråkig och trög, trots sin korta speltid. Svag två p.g.a. några halvroliga repliker.

macthefinger

En skön tidig Milos Forman klassiker från Tjeckoslovakien. Mycket humor som gör sig bäst om man förstår språket, men uppskattas nog av de flesta.