Alpha Dog

Alpha Dog Köp filmen på CDON

Handling: Alpha Dog är berättelsen om Johnny Truelove (Emile Hirsch) och hans gäng som via ett snedsteg blir inblandade i ett tragiskt brott, och de känslomässiga och moraliska bieffekter som samliga inblandade tvingas stå ut med. Filmen är ett drama baserat på verkliga händelser ur Jesse James Hollywoods liv, en knarklangare som blev en av världens yngsta någonsin att hamna på FBI`s ”most wanted list”.

Regissör: Nick Cassavetes
Olivia Wilde
Paul Johansson
Lukas Haas

Copyright Scanbox

Inledningsscenen var mycket fin och fick mig i stämning. Visserligen var början av filmen ganska rörig, och det tog en stund för intresset att infinna sig, men sen stegrade filmen iväg och blev väldigt fascinerande och spännande - och även humoristisk. Ungdomarna i de ledande rollerna gjorde inget vidare stort intryck på mig, förutom Anton Yelchin som var väldigt bra. Mot slutet av filmen storgrät jag.

Det bästa med Alpha Dog är dock inte handlingen i sig, utan hur historien berättas. Genialt att lägga in klipp från intervjuer med de verkliga personerna - alltsammans kom plötsligt väldigt nära och känslorna blev överväldigande. Greppet med vittnena var också mycket proffsigt.

I Alpha Dog har man lyckats bygga upp en skrämmande och ovanligt realistisk miljö med ungdomar på glid. Den är inte perfekt - visst finns det brister - men filmen överträffade ändå mina förväntningar. Min förkärlek för filmer baserade på sanna händelser kvarstår, men även om historien vore uppdiktad kvarstår faktumet att Alpha Dog är en mycket bra film gjord av en mycket skicklig regissör. Detta är den fjärde av Cassavetes filmer som jag har sett, och de är alla väldigt bra.
"They say there's a reason for everything. If God's got a purpose for me, He better get the fuck down here and tell me what it is, 'cause I don't see it."

Överraskande bra film där Ben Foster imponerar stort som Jake. Hade filmen slutat lite tidigare (15-20 minuter) så hade kanske betyget blivit en svag fyra. Tyvärr tappar den känslan den lyckades få till innan dess, men trots allt en positiv överraskning.

kaj08

Filmen börjar segt och känslan i början är att det är en halvtråkig gangsterfilm om ungdomar. Fast filmen växer hela tiden och det visar sig bli ett riktigt spännande och tragiskt drama till slut. Bra inklipp från "verkligheten" tar filmen upp till ett högre betyg och skådespelarna som verkar lite träaktiga i början växer också när det blir mer allvar i filmen. Synd att ordet "fuck" och "bitch" ska förekomma i nästan varje mening i filmen, det kan dra ned betyget. Men jag väljer att bortse från det och ge filmen en 4-a!

Väldigt brutal och realistisk. Inte min typ av film, men bra gjord och väl spelad.

Inget speciellt, men storyn var klart ett plus.

Det är svårt att bry sig om innehållet i en film, vars manus till största delen är uppbyggt av repliker som: "Fuck", "Fuck you", "Go fuck yourself", "Shut a fuck up" ect. En flopp i mina ögon!

Dan banan

Hade större förväntningar om "Alpha Dog".
Filmen skildrar bland annat det meningslösa i droger och våld.
Skådespelarna imponerar, men manuset har inte toppklass.
Ett fåtal sekvenser känns oerhört gripande, men för övrigt är filmen rätt ojämn.

Inget mästerverk.

Tål att ses.

Fan vilken bra film man blir ricktigt berörd av denna film !!

väldigt långtråkig film...det tar år och dar det händer nåt specielt och då har man redan tröttnat

Sallee

Detta är min andra film som jag sett av regissören Nick Cassavetes. Första filmen Dagboken – Jag sökte dig och fann mitt hjärta, var en mycket välgjord film. Alpha Dog, var även den en mycket bra film, dock inte lika bra som Dagboken.

Alpha Dog, hade spänningen som jag oftast söker i liknande filmer. Kommer ihåg då filmen kom ut i Sverige, då den här filmen var mest omtalad på min skola, och många sa åt mig att se den. Nu ungefär två år senare, har jag sett den, kanske något besviken, men fortfarande håller jag mig positiv till filmen, då jag blir överraskad av Justin Timberlake, som gör en mycket bra roll, och visar att han kan mer än bara sjunga, ser fram emot att se fler filmer med honom, lite kul att Paul Johansson dök upp i en liten liten roll. Pluset går till att den är verklighetsbaserad och ökar då betyger från en 3:a till en 4:a

Men en svag fyra får denna i betyg, .

Biopremiär: 2007-03-16