G - som i gemenskap

Musik:

G - som i gemenskap Köp filmen på CDON
Ungdom:
Musik:

Handling: Kim är kär i Mia, men han har inte vågat ligga med henne. Han tror att hon är mycket mer erfaren än han. Dessutom känner han sig dragen till Kristoffer, ägare till klubben G...

Robban har hamnat snett i livet. Hans mamma vet ingenting om drogerna, men de har ständiga gräl om Robbans sena nattvanor och underliga polare. Och en natt hinner polisen ikapp Robban...

Alexander är sångare i källarbandet "Barn i Bredäng". En manager lyckas övertala honom att överge sina kompisar och börja sjunga med Nürnberg 47, ett band med dekadent nyfascistisk stil...

År: 1983
Jerry Williams
Olle Ljungström

Copyright AB Svensk Filmindustri

anddav507

Enligt mig så är det här en av de bästa svenska ungdomsfilmerna som någonsin gjorts! En rå och tuff skildring om livet som tonåring. Riktigt bra!

Gemma68

En svenska klassisk ungdomsfilm från tidigt 1980-tal.
Det är en bra tidsskildring och en bra ungdomsfilm.
Staffan Hildebrand gjorde bra ifrån sig med denna film.

Gunnar Bergquist

Såg just denna film. Jag trodde den skulle vara urusel. Den visade sig vara mycket värre än så.
Fyra personer har gett denna film en fyra i betyg. Det bör bero på att det är den första film de ser. Visst, rörliga bilder är kul. Men ni hade haft ännu roligare om ni fått se den allra första film som gjordes: den visade bl.a. när ett ånglok kom in till en station. Det var dramatik och spänning!
Filmen G som i gemenskap spelar i en egen division. För kanske första gången ser vi en film där inte en replik låter äkta och hela handlingen är en schablon. Fotot är så kitschigt att Hitler skulle trott att Riefenstahl eller någon försökte driva med honom och borde skjutas i gryningen.
Jag snabbspolade efter knappt halva filmen och kikade mellan fingrarna för att slippa se mer än nödvändigt, i hopp att Uggla skulle komma i bild. Jag missade Uggla och med en kvart kvar var jag tvungen att stänga av. Jag kände att jag inte vill ha denna film som dödsorsak.
Ge i efterhand Göta Kanal en Oscar den som kan och vill men gör då samtidigt så att denna film oåterkalleligen försvinner ur galaxen.

Sandraaa

En bra film, med bra musik ;))

Montagen är obeskrivligt roliga och det osar åttiotal. Sedan är det kul att se ett gäng nutida kändisar som hormonfyllda ungdomar. Men "G" faller på samma anledning som "Stockholmsnatt", man skrattar åt filmen, inte med den.

rednaxela

Filmen ger inblick på ungdomskulturen under 80 talet.Man får följa några karaktärer som har olika målsättningar i livet.Bland dessa har vissa avsiktligt valt drogerna medans andra satsar på en karriär inom musiken.
Stundom ganska gripande men slutet var lite oförväntat.
Jag ger filmen ändå en trea eftersom filmen på ett perfekt sätt skildrar 80 tals kulturen och regissören gör att man blir intresserad av att se hur det hela slutar.

visual_kei

härligt uppfriskande film som trots att den är gjord på 80-talet känns ganska aktuell. Visst den innehåller lite väl starka stereotyper, men det hör 80-talet till...
vad gäller kvalitén så måste man minnas att det rör sej om en svensk film från 80-talet... det är vad man får förvänta sej..

och vad gäller musiken så låter den som vilken skit som helst från p3!
Hur som helst väldigt upplysande och trevlig.

airborne

Som film kanske den känns lite innehållsfattig och lite smålöjlig om man jämför med dagens filmer. Dock är det en mycket bra skildring av stockholms ungdomsliv på 80-talet vilket jag älskar att se.