Mysteriet med det låsta rummet

Mysteriet med det låsta rummet Köp filmen på CDON
2,3

Handling: Detta är en klassisk deckare med allt det bästa genren har allt erbjuda; mord, spänning, mystik och romantik. Berättelsen skrevs redan 1907 av Gaston Leroux, samma man som skrev "Fantomen på operan". Mathilde sover i sitt rum, det gula rummet, med stängda fönster och låst dörr. Plötsligt hör hennes far och deras hushållerska ljudet av ett skott och Mathildes skrik. De rusar genast till undsättning. De är tvungna att bryta upp dörren för att komma in. Där ligger Mathilde medvetslös på golvet med strypmärken runt halsen. På väggen finns det blodiga avtryck, i övrigt finns där... absolut ingenting. Dörren var låst. Fönstret var stängt. Hur kunde detta ske?

År: 2003
Regissör: Bruno Podalydès
Originaltitel: Le Mystère de la chambre jaune
Alternativ titel:Le Mystère de la chambre jaune, d'après l'oeuvre de Gaston Leroux
Ursprungsland: Frankrike, Belgien
Scali Delpeyrat
Michael Lonsdale
Claude Rich
Olivier Gourmet
Denis Podalydès

Jag hade höga förväntningar på denna film tack vare den kryptiska handlingen. Men när jag väl började titta visade sig detta vara en helt vanlig deckare med flera brister och en MYCKET udda inledning. Bra försök men ingenting för mig.

kalles

Nja, inte alls nån bra deckarhistoria, och den är knappast spännande..

Men "våra" deckar-journalister som känns hämtade direkt ur en Tintin-tidning är roliga och finurliga..

Parfymen tillhörande damen i svart (2005)