Proposition, The

Proposition, The Köp filmen på CDON

Handling: Mitt ute i den hårda, ociviliserade obygden får Charlie Burns ett förslag av den lokale sheriffen Kapten Stanley. Enda sättet för Charlie att rädda sin yngre bror Mikey från galgen är att leta reda på och mörda deras psykotiska, äldre bror. Ett fruktansvärt förslag som han inte kan ignorera. Under tiden har kapten Stanley andra problem att hantera. Han försöker desperat skydda sin oskyldiga hustru Martha från brutaliteterna där de bor, och dessutom pressar hans chef honom för att skapa ordning och reda i staden. En föraning om vad som komma skall växer sig starkare, och var och en av karaktärerna utsetts för ett moraliskt dilemma som leder till en ofrånkomlig, förödande upplösning.

Regissör: John Hillcoat
John Hurt
David Wenham
Tom Budge
Noah Taylor

Bra filmat och bra skådespeleri, även idén är rätt intressant, även plus till välgjorda smådetaljer i filmen. Trots det känns filmen en aningen överarbetad och verkar inte leda någonstans.
Pendlar mellan en stark tvåa och svag trea.

Ganska ointressant och tråkig film med ett flertal brutala och blodiga scener. Bäst bland skådisarna var karismatiske Ray Winstone. De andra gjorde inget större väsen av sig. Filmen blev sällan spännande eller raffinerad.

En väldigt speciell "western" fast den utspelar sig i Australien. Det är otroligt blodigt och brutalt, det värsta jag sett i en sån här typ av film. Skådisarna är grymma, inte minst Guy Pearce. Filmen varken slutar eller börjar så som man trott, jag förväntade mig en smågullig film om brödraskap och dilemman, visst, men att det skulle vara så blodig och grafiskt detaljerad.. brrr. Svag fyra blir det.

Pendlar mellan en stark tvåa och svag trea.

Det här är en film med en vacker yta, men som innehållsmässigt jag inte gillade alls. Miljöerna och filmningen är kanon, men historien engagerar mig inte överhuvudtaget och är rentav dålig. Seg och intetsägande, men estetiskt tilltalande – ja.