Den perfekta stormen

Den perfekta stormen Köp filmen på CDON

Handling: Detta är berättelsen om svärdfiskefartyget Andrea Gail som med sin besättning är dödsdömt, fångat mitt i en Atlantstorm som meteorologerna kallar den perfekta stormen - där en sällsynt kombination av faktorer gav förutsättningar för att skapa århundradets värsta storm med 30 meter höga vågor.

År: 2000
Dash Mihok
Josh Hopkins
Michael Ironside

Mackie

Stark katastroffilm av Wolfgang Petersen om några ödesdrabbade fiskare. Att han bemästrar "havsklaustrofobin", paradoxen att vara mitt ute i fria havet men ändå ha en naggande känsla av instängdhet (kanske känslan av döden, någon?) ligger som en hinna under andra halvan av filmen, en väldigt spännande och engagerande sådan, dessutom.

Skådespelet i stort är helt godkänt, även om man lätt kanske förväntar sig något lite utöver det vanliga med alla stjärnskådisar. Har alltid gillat Michael Ironside, och även om han har en liten roll som båtens ägare är det kul att se honom. Jag vet inte om det historiskt rätt att återge hans karaktär som han gör, men ingen tvekan om att Ironside bemästrar det där med "kallsint manlighet". George Clooney har alltid varit ifrågasatt i mitt huvud, han är för mycket "Hollywood cliché" i många filmer för att jag riktigt ska kunna ta till mig hans karaktär. Detta gäller särskilt Blockbusters som denna. Här tycker jag dock att han stundtals passar riktigt bra, med sin "patriotism" och högfärdighet. Han är ju trots allt en fiskare med ett rykte att leva upp till.

Sammanfattningsvis en underhållande popcornrulle, med ett stort kaffemåt spänning. Det jag kan se som negativt är den på något sätt endimensionella "macho man"-jargongen som jag tycker präglar filmen lite för mycket. Jag menar, kolla på Clooney och Ironside, fighten mellan Reilly och Fichtner... Petersen tar i lite för mycket. Substansen försvinner bitvis. Men irritationen över allt detta la sig faktiskt när stormen (läs specialeffekterna) kickade igång, då började ju det man ville se filmen för!

Det jag vill säga med detta är att dramaturgin och den sociala dynamiken i en sån här film ofta kan bli lite väl stel ibland, men det kan man ha överseende för. Den är helt klart värd en trea.

Som alla verklighetsbaserade filmer är den här intressant. Den får ett extra djup eftersom handlingen har inträffat på riktigt. Sedan var det inte världens bästa skådespelare, men sådana här filmer är svårare att betygsätta eftersom regissören inte har lika mycket frihet med manuset som med rent fiktiva filmer.

Blev positivt överraskad. Förväntade mig det gamla vanliga men jag blev ständigt bevisad fel. Relativt bra skådespel och regi. Spännande tom.

Bra film som borde ses. Mäktigt slut.

rätt så okej film.dock kunde den ha vart 30 min kortare eller nåt sånt.men visst den går att se på

Ciccie-Pingvin

Jag tycker den här filmen är väldigt bra.
Bra skådespelare och trovärd. Sorlig och vacker.

Förutsejbar? Absolut inte!

Blir lika tagen varje gång. Själv skulle jag räkna den till en av de abslout bästa filmerna.
Intresset höjs även i och med att filmen är verklighetsbaserad.
Någon nämde George Clooney som för mycket "hollywood", ´men här tycker jag han håller måttet.

Mycket sevärd!
Kan inte bli annat än högsta betyg.

okej... men det är typ samma som day after tomorrow och jag hatar den filmen... inte så bra

Ingen vidare bra film, den grep aldrig tag i mig och fångade inte mitt intresse särskilt mycket.

Spännande film men som inte håller för mer än en tvåa.