Med kallt blod

Med kallt blod Köp filmen på CDON
4,0

Handling: En kylig novembermorgon 1959 vaknar Amerika upp till en nyhet som chockar alla. I en fridfull håla i Kansas har två män tagit sig in hos en sovande barnfamilj och utan synbar anledning mördat alla. Utan ledtrådar och utan misstänkta startar Alvin Dewey en klappjakt som kommer bli en av de längsta, intensivaste och mest uppmärksammade i USA:s historia.

År: 1967
John McLiam
Brenda Currin
Ruth Storey

Manfred von Richthofen

Jag måste kommentera det här mästervärket! Jag tycker att det här är den bästa filmen jag någonsin har sett!

Till och från mycket bra men obehaglig film

Håller med NHL om "fängelsescenen" Mycket snyggt gjort! Annars så är den ganska bra. Lite trög här och var, men givetvis är den sevärd. Stark trea!

Det här är en film som levererar ett djup i sina karaktärer trots att de är skurkar, vilket är skönt att se - speciellt i en film från 1967. Detta beror delvis på att den bygger på en bok med samma namn, som är baserad på en verklig händelse, skriven av Truman Capote (ni vet han som Philip Seymour Hoffman spelade i filmen Capote och det var kring denna bok den filmen kretsade kring för övrigt). Första halvan är för sömnig för min smak, men den blir bara bättre och bättre ju längre den lider. Påminner lite om Dead Man Walking även om ångesten inte förmedlas lika skickligt här. Betyget orkar inte riktigt upp till en trea då Scott Wilson som en av bovarna känns för tunn.

En film som är mycket skickligt gjord med ett starkt tema och snyggt foto, bra skådespeleri och en bra berättarstil. Gillar hur den bygger upp karaktärerna och inte bara hänger ut dem som ett par drägg.

Manfred von Richthofen

Tycker tvärtom. En film som växer med tiden. Började en aning trevande men blir bara bättre. Fina övergångar med finurligt foto. (t.ex. när Blake kör sin monolog mot slutet då det regnar utanför hans cell. Regndropparna på fönstret avspeglas i hans ansikte på ett sätt så att det ser ut att han gråter, mycket snyggt gjort). Starka insatser av alla skådisar. Nertonad och väldigt återhållsam film.

Timoti

En mycket bra film. Jag bestämmer mig för att ändra min betygsättning till den här filmen efter ha sett den en andra gång. Den här filmen är en mycket bra klassiker tycker jag. Det här är en mycket mörk film. Som är lite för lång själva filmen blir lite långtråkig. Det blir en stark fyra.

Filmen är svartvit

Med kallt blod (1996)