Pans Labyrint

Pans Labyrint Köp filmen på CDON
3,6

Handling: Året är 1944 och det spanska inbördeskriget har nått sitt slut. Men fraktioner av motståndsrörelsen håller fortfarande ställning i bergen. Den diktatoriske kaptenen Vidal, och hans män i Francos armé, posteras vid bergets fot för att ta itu med problemet en gång för alla. Vidals nya fru Carmen, som bär hans barn, flyttas även hon till denna avlägsna utpost. Med på resan följer Ofelia, Carmens unga dotter från ett tidigare äktenskap. Ofelia vet att hon är oönskad och den nya tillvaron är hotfull och svåruthärdlig. Men i skuggorna av den grymma verkligheten tycks något uråldrigt och magiskt skymta.
Ofelia dras mot en övervuxen labyrint i närheten av deras nya hem. Istället för att anpassa sig till ensamheten och Kapten Vidals kravfyllda styre ger hon sig in i en förtrollad värld där ingenting är vad det ser ut att vara. Inte ens hon själv.
Ofelia möter labyrintens väktare, den mäktige Pan, som hävdar att han känner till hennes riktiga identitet och hennes hemliga öde. För att få reda på sanningen utsätts Ofelia för tre farliga uppdrag och ett skrämmande och häpnadsväckande äventyr tar sin början. Men i bakgrunden lurar Kapten Vidals verklighet som blir allt svårare att skydda sig ifrån.

Regissör: Guillermo del Toro
Originaltitel: El Laberinto del Fauno
Alternativ titel:Pan's Labyrinth
Ursprungsland: USA, Mexiko, Spanien
Längd: 01:52, 02:00 (Finland), 01:59 (Storbritannien)
Ingår i tema: IMDb Top250

Milo Taboada
César Vea

Copyright Triangel Film AB

DuskBringer

Mycket vacker och fantasifull film som känns väldigt Tim Burton (den är i och för sej bättre än något han någonsin åstadkommit) Dock är det spanska som gäller här, vilket om möjligt ger filmen en ännu mer mystisk touch.
Jag älskade El Laberinto del Fauno från början till slut. Just att man blandar saga med verkliga historiska händelser (i detta fall rebellernas kamp mot Francos fascist-regim under Andra Världskriget) utan att tappa fokus på handlingen i sin helhet gör att det blir mycket, mycket bra. Det känns som att både den sagolika och den "verkliga" delen av filmen hade kunnat stå på egna ben och utgöra underlag för varsin bra film. Men här smaskar man istället ihop de två, och avlar därmed fram ett smärre mästerverk.

Sen att jag var inställd på att få se en barnfilm och istället blir matad med en del sjukt obehagliga våldsscener (jag tänker speciellt på en där en stackars man får näsan inmosad i skallen till följd av upprepade slag med en vinflaska) gjorde mej ännu mer förtjust. Inte nödvändigtvis för att jag gillade våldet, men för att jag blev överraskad, bör jag kanske tillägga så att folk inte tror att jag är helt sociopatisk.

Det kan också ses som en fördel att filmen ligger öppen för egen tolkning. Det råder inga klara besked hurvida den lilla flickan verkligen ser älvorna och faunan och allt det andra sagolika, eller om det alltsammans är en illusion som hennes egen fantasifulla hjärna frammanar (till följd av alltför ihärdigt läsande av sagoböcker)
Pappa i familjen kan därför efter biobesöket säga "men hon inbillade sej ju alltihop" medan den lilla dottern glättigt kan utropa "nej det gjorde hon aaaalls iiiiinte!!"
Ingen av dom har ju fel.

Musiken är underbar med den där ybersköna vaggvisan som main theme (måste laddas ned så att jag kan somna i tid en endaste j*vla gång)

Det finns dock en scen som stör mej så förbannat mycket att det nästan drog ner hela filmens betyg.

För att inte avslöja för mycket kan vi måla upp ett hypotetiskt scenario: Du blir tillsagd att gå in i ett rum och hämta ett föremål. Du måste skynda dej för när sanden i timglaset runnit ut blir du fast i rummet för alltid. I rummet finns ett bord med massor av god mat och allsköns frestelser. Men du får inte äta eller dricka något av det för då dör du. Vad gör du alltså? Skyndar dej så mycket som möjligt och hämtar föremålet, men äter inget av maten. Förstås! Eller?

Men det hjälps inte att den här synnerligen enerverande scenen finns med som en nagel i ögat, det blir ändå en femma. Holy fucking cow! Det är inte ofta jag slänger ut fullpottarna, men El Laberinto del Fauno förtänar den. Det finns en anledning till att den rankas som #43 i världen på IMDB.

Efter en lång tid av förväntningar så har man äntligen fått se Guillermo del Toros mörka saga. Påminner faktiskt mycket om Terry Gilliams Tideland med en tjej som flyr in i en låtsasvärld bort från den hårda verkligheten även om Pans Labyrint är mer fantasifull med fauner och älvor. Framför allt så bjuds vi på sprudlande ögongodis och de mörka miljöerna är verkligen mysigt hemska. En del av karaktärerna, framför allt den onde kaptenen, är dock överdrivet stereotypa, vilket jag tycker var onödigt eftersom berättelsen hade gått att knyta ihop ändå. Nu känns liksom verkligheten också uppdiktad vilket gör att poängen med hela filmen går lite förlorad. Det mesta i filmen är ändå välgjort och Ivana Baquero i huvudrollen sköter sig utmärkt. Betyget blir en svag fyra, en njutning för ögat!

kaj08

En annorlunda film som inte alls var som jag hade förväntat mig. Trodde det skulle vara en sagofilm som även var intriktad på den lite yngre publiken. Nu visade sig det vara en riktigt mörk och blodig saga det här. Bra skådespeleri och trevligt att de använder spanska som språk. Det ger mer trovärdighet i berättelsen. Filmen visar en rå skildring av den spanska inbördeskriget samtidigt som flickan i filmen går mellan den riktiga världen in i en sagovärld.

Hade nog egentligen väntat mig lite mer fantasy i denna. Nu tycker jag att det fick alldeles för lite plats. Resten av handlingen gick att se på, men mycket mer än så var det inte.

Cammie

Spännande, fantasifull och historisk film - som mest av allt gjorde mig sugen på att studera spanska inbördeskriget... Bra skådespelare, ett plus för det spanska språket och allmänt bra, helt enkelt.

Hyllad film som är Del toros bästa. Fascinerande från början till slut.

Doritos

Del Toros vuxensaga är både skrämmande och oväntat blodig. Regissören har inte gjort det lätt för sig när han gör en spansktalande film med okända namn. Den blir nästan säkert förvisad till bioreleaser i smal skala och en och annan filmfestival, vilket är synd – det här är en underdog som måste ses. Otroligt bra film.

tårtsmula

blev riktigt överaskad då jag trodde att detta var en barnfilm. Men jag avråder starkt att visa denna för ett barn. Hursomhelst så är det iallafall en riktigt bra film, det är en fantasifull och sorglig berättelse med massa läskiga och nervpirrande inslag, är på nudden till en 5a, men har lite svårt för filmer där språket inte är på svenska eller engelska, så en mycket stark 4a blir det

Linniz

Handling: -
Oförutsägbar: +
Regi: Guillermo Del Toro +
Skådespelare: Doug Jones -
Unik: +

Zitrioce

Jag hade väldigt höga förväntningar på den här filmen. Det var inte så som jag hade trott. Filmen i sig är helt Godkänd. Ljudeffekterna fick man en djup inlevelse av.
Skådespeleriet var lite töntigt ibland men annars var det rätt okej.

Stark 3:a

Biopremiär: 2007-02-09