Call of Cthulhu, The

Call of Cthulhu, The Köp filmen på CDON

Handling: Till sin brorson lämnar den döende professorn en dokumentsamling. Dokumenten beskriver en kult som dyrkar varelsen Cthulhu. Brorsonen börjar bit för bit sammanfoga de fasansfulla ledtrådarna från professorns material och när brorsonens fascination och besatthet av materialet ökar börjar han själv undersöka Cthulhu-kulten.

Regissör: Andrew Leman
Matthew Q. Fahey
Chad Fifer
David Mersault

Måns_af_Motala

Hehe vad skall man säga. som sagt en stumfilm från 2005 vilket är en första för mig.
Över huvudtaget ger den ett gammalt intryck, vilket inte var negativt i detta fallet. Får en mer att tänka på detaljerna i filmen där man låtit ett tydligt bildspråk ta överhanden kontra ingående dialog och effekter.
Handlingen är inte direkt svår att följa men ger mer för fantasin att fylla i en konkreta fakta. Cthulu är ju trots allt en sci fi värld/historia av författaren H.P. Lovecraft. Vilket man bara får skrapa lite på ytan av i filmen. Så om man blir förvirrad eller intresserad kan man läsa någon av hans böcker.

ToxicAvenger

@ miffo: Jag uppfyller inget av dessa krav, men uppskattade ändå denna film väldigt mycket.

Intressant.

starchild

Jag älskar den. Ett gäng filmentusiaster från HP Lovecrofts sociaty har fogat samman en repig liten stumfilm, med en bra grundstory, härliga figurer och underbara miljöer på egentligen ingen budget.

miffo

För att uppskatta den här filmen krävs egentligen två föregående krav. 1. Man ska tycka om H.P. Lovecrafts böcker/historier. 2. Man ska tycka om svartvita stumfilmer. Jag har sett många recensioner på den här filmen där den fått dåligt betyg av folk som helt enkelt bara uppfyller ett eller inget av kraven. I stort sett alla som uppfyller båda kraven älskar den. Så även jag. Det här är nog den bästa filmatiseringen av TCOC som jag kan tänka mig. Dom har verkligen fångat känslan i den från boken. Mitt tips är att se den OM du uppfyller båda kraven, annars kommer du nog inte tycka om den.

Måns_af_Motala

En svartvit stumfilm från 2005 kan man verkligen kalla oväntat. Tyvärr är det i stort sett det enda fräcka med den här filmen. Jag har spelat spelet med samma namn som har en riktigt skrämmande historia och som verkligen är läskig, men inget av det förmedlas i den här filmen. Innehållslös, tråkig och har medvetet gjorts så där småtöntig som stumfilmer brukar vara, men jag gillar det inte. En stark etta blir det i betyg.

Oskar_90

Inte mycket till underhållning men extremt välgjord.

Filmen är svartvit