Den enskilde medborgaren

Den enskilde medborgaren Köp filmen på CDON

Handling: Den enskilde medborgaren är en film om försäkringsdirektören Stig Roxby, som är värd hundra gånger mer än en vanlig gymnasielärare, men inte tycker att det räcker utan ser sig tvingad att tillsammans med fyra andra direktörskollegor lyfta bort ett stort bonustak för att bli ännu mera värd. Efter en del förvecklingar tvingas Stig Roxby inse den brutala sanningen; han har allt utom det nödvändigaste.

Regissör: Claes Eriksson
Örjan Ramberg
Jan Rippe

Copyright AB Svensk Filmindustri

Rickard77

En lite speciell film för att komma från galenskaparna. Ser inte alls problemet med lite mer djup och allvar i någon av deras produktioner, då det behövs som kontrast till deras övriga verk, som ibland är (tyvärr) rätt tramsig humor. Örjan Ramberg och Krister Henriksson är klockrena i sina roller. Anders Eriksson som läraren som vill bli analfabet och blir kär i Stigs fru gör också en lysande insats. Rätt olik de roller han annars brukar göra. Absolut inte galenskaparnas bästa, men att de här tar ett nytt grepp hedrar dem, att de kan variera sig.

Det här är Galenskaparnas senaste film och kanske den med mest samhällskritik. Pengagiriga direktörer med mångmiljonbonusar står i centrum och det är lätt att dra paralleller till Skandiaskandalen. Humorn skiljer sig från Claes Erikssons tidigare filmer då den här är mer subtil och smått bisarr, vilket jag tycker är synd. Galenskaparna är som bäst på artikulerande humor och här blir det lite för allvarligt för att de ska komma till sin rätt. Ibland känns de nästan okomfortabla i sina roller. Mindre allvar och mer humor hade jag förespråkat. Flera scener bjuder dock på skratt och därför blir betyget en stark tvåa.

Star-Basse

Den sämsta av galenskaprans film jag har set en så länge.. men den ä ändo godkänd!

JohnnyJoe

Örjan Ramberg är som klippt och skuren som den girige direktören. Inte den bästa film som Claes Eriksson har gjort men bättre än det mesta annat som visas på bio.

eliven

Inte den bästa Galenskaparna-filmen. Väldigt lite sång och musik som man annars är van att se och höra i deras filmer. Men det är många klurigheter och gliringar åt såna som bara roffar åt sig och sånt är alltid bra

Biopremiär: 2006-09-01