Asterix och vikingarna

Asterix och vikingarna Köp filmen på CDON

Handling: De oförskräckta vikingarna landstiger i Gallien och kidnappar Goudrix, släkting till gallernas hövding. Vikingarnas plan är att, från ynglingen, lära sig om fruktan för att på så vis kunna lära sig att flyga. Ett gammalt vikingaordspråk lyder nämligen ”Fruktan ger dig vingar”. Asterix och Obelix uppgift blir att befria Goudrix innan det är för sent. Vikingarna hotar nämligen med att göra sig av med fången om han inte lyckas visa dem vad fruktan innebär. Hjältarna Asterix och Obelix hissar segel och beger sig över de iskalla arktiska vattnen till vikingarnas land där de stöter på oräkneliga hinder innan de kan föra Goudrix hem med hälsan i behåll. Ett av de största hindren består av att Goudrix blivit förälskad i ingen mindre än vikingahövdingens vackra men hänsynslösa dotter Abba.

Regissör: Stefan Fjeldmark Jesper Møller

Båtar

Kidnappning

Pirater

Copyright AB Svensk Filmindustri

Trodde att jag hade sett den sista Asterixfilmen, men tji fick jag. Det här är en ännu en film i den klassiska Asterix-serien. Känns modernare än sina föregångare, men med det menar jag absolut inget positivt. Själva animeringen är väl ungefär som originalen, men det är de moderna inslagen med SMS-duvor och upphottad musik som jag inte gillar. Soundtracket känns i sin helhet riktigt fel. Filmen lyfts av några roliga scener och vikingarna är faktiskt rätt sköna.

Matte151

Kan göra lite bättre

Asterix i modernare tappning kan man nästan säga om denna filmen. "Asterix och Vikingarna" är en av dem bättre filmer jag sett om Asterix. Hövdingens brorson skickas till den lilla byn för att tränas upp av Obelix och Asterix för att bli en riktig man, detta visar sig dock bli en svårare uppgift än väntat då han är pacifist och väldigt rädd för allt. Vikingarna har tagit fasta på ett ordspråk som säger att "Faran får dig att flyga" och därifrån börjar äventyret. Animationen är bra mycket snyggare än i dem äldre Asterix filmerna samt så har filmen fått lite modernare stuk med SMS-duvor och Brakedance blandannat. Roligt med vikinganamnen också, hövdingens fru som heter Vikea och dottern heter Abba. En Asterix film att verkligen rekommendera.

Bra Asterix film =) får en svag 4:a

Helt klart bäst :D:D:D

miox

jag tycker det är bra barn film och får en stark 5 hej då

Extaza

En medelmåttid Asterix och Obelix. Tycker det är synd när allt ska präglas av nutiden.. föregångarna ligger i en helt annan klass. Jag gillar dock idén med vikingarna. Och visst är Obelix charmig som vanligt :).. en trea.

Biopremiär: 2006-08-18
Filmen är animerad

Asterix och hans tappra galler (1967)
Asterix och Kleopatra (1968)
Asterix 12 stordåd (1976)
Asterix - gallernas hjälte (1985)
Asterix och britterna (1986)
Asterix och bautastensmällen (1989)
Asterix i Amerika (1994)
Asterix - Gudarnas hemvist (2014)