Det lever ännu

Det lever ännu Köp filmen på CDON
2,0

Handling: Det finns nu bara fem monsterbebisar kvar i USA. Det beslutas i rätten att dessa ska skickas till en avlägsen ö, där de inte kan skada någon och ingen kan skada dem. Fyra år senare får pappan till ett av barnen en inbjudan att besöka ön och se hur allt har gått. Det visar sig att bebisarna har vuxit snabbt... och deras dödlighet likaså.

År: 1987

Laurene Landon
James Dixon
Gerrit Graham
Macdonald Carey

en bra och spännande film tycker jag.

Där här är den sista filmen i Larry Cohens trilogi om mutantbebisar. Man kände i de tidigare filmerna att det fanns inslag av svart komik men övervägande var de mest tragiska. Även om mördarbebisar är att ta i, så handlar det i grund och botten om samhällets syn på det som anses onormalt och hur utstötta människor kan bli av saker och ting de inte kan styra över. Det kom fram tydligt i första och även andra filmen. Så även här, men nu känns det som om Cohen till viss del parodierar allting.

Jag tycker personligen, förutom lite blod här och där, att komiken har definitivt övertag under filmens gång. Det känns som det är ett medvetet drag från Cohen då han t ex låter Moriartys fadersgestalt bete sig riktigt underligt och totalt onormalt. Det svåra att veta är om jag skrattar åt eller med Cohen. Mycket stark etta!

Det lever (1974)
Det lever igen (1978)