Den långa resan

Handling: 13-åriga Amy har förlorat sin mamma och bor nu hos sin pappa som hon aldrig riktigt känt. Ständigt plågad av saknaden efter sin mor tillbringar hon största delen av tiden med att vandra i skog och mark runt sitt nya hem. En dag hittar hon ett övergivet gåsrede fyllt med ägg. Tillsammans med sin pappa lyckas hon rädda äggen. När de så kläcks är Amy den första de små gässlingarna ser och tror naturligtvis att hon är deras mor. Vem kan visa dem vägen ut i livet om inte deras mor?

År: 1996
Dana Delany
Anna Paquin
Jeff Daniels

Riktigt härlig familje film. Får en svag 4:a

Jag snubblade över denna film av en slump när jag kollade in Anna Paquins filmer på imdb. Därför blev jag mycket glad när jag upptäckte att detta var min barndoms absoluta favoritfilm vars titel jag glömt. Jeff Daniels och då relativt okända Anna Paquin gör mycket bra ifrån sig, och stöttas av Dana Delaney som imponerade i sisådäriga filmen Conviction.

Efter att ha sett filmen på nytt måste jag dock medge att den inte längre är riktigt så bra som jag tyckte när jag var liten. Men den är likväl en ovanligt proffsig barn- och familjefilm som reser sig över de mestadels sopiga filmer som idag produceras i denna genre. Här har man satsat på bra skådespelare och en genomarbetad intrig istället för att sticka in skrattretande "barnanpassade" bovar som tillbringar större delen av filmen med att kliva på krattor och plåga små djur. Den långa resan får därmed en stark trea.
"Broken promises are the worst. Better not to promise anything."

producenten

Charmig film som får en att känna kärlek till dom små ankorna

jag tyckte att den var varmt och att den innehöll många vackra landskapsbilder. en stort plus för att den var verklighetsbaserad!