No Country for Old Men

No Country for Old Men Köp filmen på CDON
3,7

Handling: Filmen utspelar sig i vår egen tid, en tid då småtjuvar trängts undan av knarkkurirer och byhålor förvandlats till ett kriminellt ingenmansland.

Denna mörka saga tar sin början när jägaren Llewelyn Moss (Josh Brolin) hittar en övergiven pick-up, mitt ute i vildmarken, omgiven av flera döda kroppar. I bilen finns mängder av heroin och dessutom två miljoner dollar. När Moss bestämmer sig för att lägga beslag på pengarna sätter han igång en kedja av händelser med katastrofala följder. Inte ens lagens långa arm, personifierad av den desillusionerade sheriffen Bell (Tommy Lee Jones) kan överblicka denna skenande våldsspiral. En av alla våldsmän som vill komma åt pengarna är en mystisk och kallblodig man (Javier Bardem) som singlar slant för att avgöra utgången för sina offer. Parallellt med Llewelyn Moss flykt undan sina förföljare särskådar "No country for old men" också Amerikas kollektiva mytbildning från bibelns berättelser till morgondagens blodiga tidningsrubriker.

Regissör: Ethan Coen Joel Coen

Kelly Macdonald
Rodger Boyce
Stephen Root
Josh Blaylock

Copyright United International Pictures AB (UIP)

macthefinger

En allegori över tillståndet i Förenta Staterna som får det att krypa i mig av obehag, en dystopi á la Blade runner klädd i jeans. Ta slutscenen, de två osklyldiga pojkarna på sina hojar. Hur kommer det sig att ingen lyckas stoppa utvecklingen? Där ser ni svaret. En del tror att George W Bush ställer till det - men han är bara symtomet.

Definitivt en av 2007 års bästa filmer. Den har en intensitet rakt igenom filmen och Javier Bardem spelar härligt iskallt, men gillar även Josh Brolin.

Imponerande att man kan skapa så mycket stämning utan någon musik, men jag hade ändå velat ha lite stämningsmusik (likt "Blood Simple", deras andra toppfilm) som hade kunnat höja detta ännu ett snäpp.

Känner att jag vill se om den snart igen och det är ett gott betyg. Trodde kanske den skulle vara lite bättre, men häftig är den och vi gillar när det är lite rått...

Som vanligt ett gedigert arbete från br Coen, lite dyster och brutal jämfört med deras bästa, helt klart en film man har svårt att slita sig från. Stark 3:a eller svag fyra lutar åt det senare.

Cammie

Romanförlagan är bättre, som vanligt. Skådespelarna och fotot gör sitt, men filmen blir aldrig riktigt engagerande då jag mig genom hela filmen frågar mig varför händelserna inträffar. Dessutom känns handlingen en aning snabbspolad.

Underbar film som är spännande och även en av de mest brutala filmer som jag har sett. Ett mästerverk som alla bör se kort sagt.

Inte lika bra som jag trodde den skulle vara men visst var den bra med fantastiskt skådespeleri.

Christiian2

Lite överskattad kanske, visst är det en bra thriller film men har sett så sjukt mycket bättre. stark 4a.

Nille

Det är svårt att med ord beskriva hur sjukt bra den här filmen egentligen är. Det är mystiken och tystnaden som är genialt, även historien är väldigt intressant, enkel men väldigt effektiv.

EN MYCKET BRA FILM! Underskattad...

movie-king

bra men överskattad film.
trög på många ställen men när det väl blev bra så var det kul

Biopremiär: 2008-02-29